صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟  بازاریاب فضای مجازی
صفحه فرود یا Landing Page چیست؟
بازاریاب فضای مجازی 

صفحه فرود یا Landing Page، صفحه‌ای ساده و مجزا در وب‌سایت شماست که به هدف جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) ساده ایجاد شده است. دلیل این نامگذاری این است که کاربر اولین بار با این صفحه مواجه شده یا به اصطلاح روی آن فرود می‌آید؛ درست مانند یک مسافر که اولین مقصدش باند فرودگاه است و بعد از پیاده شدن از هواپیما، مجال بازدید از شهر را خواهد داشت.

در اینجا اجازه بدهید به جای آنکه بگوییم صفحه فرود چیست، بگوییم که چه چیزی نیست. اهمیّت این توضیح در اینجاست که تعاریف گوناگونی از صفحات فرود وجود دارند که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. برای مثال، هر صفحه قدیمی در یک سایت که بتوان روی آن "فرود آمد" لزوماً یک صفحه فرود نیست. بازارایاب‌های دیجیتال، بین یک Landing Page و یک صفحۀ عادی (مثلاً نخستین صفحۀ یک سایت)، تفاوت قائل هستند.

هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم دارد:

  1. دارای یک فرم است.
  2. صرفاً برای جمع‌آوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده است.

به عبارت دیگر، همۀ صفحات فرود، نوعی صفحۀ وب هستند، اما هر صفحه‌ی وب Landing Page به حساب نمی‌آید.

همان طور که در شکل زیر می‌بینید، با باز کردن وب‌سایت خبرگزاری ایسنا، در صفحۀ اول با انبوهی از لینک‌ها، تصاویر و تبلیغات مواجه می‌شویم (کاری به خوبی یا بدی طراحی سایت نداریم). قطعاً صفحه‌ی زیر یک صفحه فرود محسوب نمی‌شود.

صفحه اصلی خبرگزاری ایسنا  بازاریاب فضای مجازی
صفحه اصلی خبرگزاری ایسنا
بازاریاب فضای مجازی 

آنچه در تصویر بالا می‌بینیم، صفحه اصلی یا Homepage نام دارد که معمولاً کاربردهای گوناگونی دارد. این صفحه، بسته به نوع و هدفِ سایت، ممکن است شما را به بازدیدکنندگان معرفی کند، محصولات شما را نمایش دهد یا یک ویدیوی آموزشی پخش کند. صفحه‌ی اصلی شما احتمالاً فراخوان‌‌ها و فرم‌های متفاوتی هم دارد، از جمله لینک ثبت نام، دکمه امتحان کردن مجانی، لینک‌های خرید، تبلیغات و ... . این صفحه به یک منظور مشخص طراحی نشده است، بلکه انواع گوناگون محتوا در آن دیده می‌شود.

بیایید نگاهی به سایت آمازون بیندازیم. صفحه اول آمازون پر از CTAهای قابل کلیک است، اما این صفحه برای رسیدن به یک منظور خاص ساخته نشده و به همین خاطر یک صفحه فرود به حساب نمی‌آید. صفحات فرود معمولاً تک‌منظوره هستند و یک Call to Action هم در آنها دیده می‌شود.

البته سایت آمازون دارای هزاران صفحه فرود است. Landing Pageها تک منظوره هستند و یک Call to Action دارند. در این مثال، هر محصول یک صفحه‌ی مجزا برای خودش داشته و تنها هدف از ساخت این صفحه این است که کاربر روی دکمه "اضافه کردن به صفحه خرید" کلیک کند. چنین صفحه‌ای، یک صفحه فرود به حساب می‌‌آید.

هدف از ایجاد یک صفحه فرود چیست؟

وبسایت‌ها و کسب و کارهای آنلاین به طور کلی با ایجاد لندینگ پیج ها، سه هدف را دنبال می‌کنند:

  1. فروش مستقیم
  2. ایجاد مخاطب
  3. برقراری ارتباط

فروش مستقیم

تصور بیشتر افراد از صفحات فرود، مربوط به وب‌سایت‌های فروش محصولات یا خدمات است. اگر تا به حال در اینترنت چیزی خریده‌ باشید، حتماً این صفحات به چشم شما خورده‌اند. در تجارت الکترونیک، صفحه فرود مربوط به فروش مستقیم، معمولاً صفحۀ یک محصول خاص است. صفحات رزرو صندلی‌های سینما یا مشابه آن نیز نوعی صفحه فرود محسوب می‌شوند.

هدف اصلی از ساخت این صفحات فرود، فروش است. شما می‌توانید صفحات فرود خود را در صفحات دیگر تبلیغ کنید، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و هر کار دیگری که لازم است را انجام دهید تا ترافیک صفحه فرود خود را بالا ببرید.

ایجاد مخاطب

این نوع صفحات به عنوان صفحاتِ جذب مخاطب هم شناخته می‌شوند. این نوع خاص از صفحات فرود، برای جمع‌آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان طراحی شده‌اند. هدفِ اصلی آنها هم بدست آوردن اطلاعاتِ شخصی مثل آدرس ایمیل، نام و نام‌خانوادگی و اطلاعات دیگری است که می‌تواند برای ارتباط بعدی با مخاطب به کار رود.

فُرم‌های موجود در صفحات ایجاد مخاطب، معمولاً طولانی‌تر بوده و پر کردن‌شان نسبت به یک صفحه فروش مستقیم به زمان بیشتری نیاز دارد. این فُرم‌ها ممکن است شامل بخش‌هایی باشند که مخاطب می‌تواند سلیقه‌، علایق و ویژگی‌های شخصی خود را نیز در آنها وارد کند. صفحات ایجاد مخاطبی که طراحی می‌کنید باید برای بازدیدکنندگان آنقدر ارزشمند باشند که بتوانند نرخ تبدیل سایت شما را به صورت قابل توجهی افزایش دهند.

این نوع از لندینگ پیج می‌تواند برای موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  • یک کتاب الکترونیکی رایگان
  • ثبت نام در یک سمینار آنلاین
  • راهنما
  • ثبت نام در خبرنامه

تصویر زیر، مثال خوبی از این نوع صفحه فرود است.

منبع: نوین

سرنخ یا لید چیست؟

لید چیست؟ تعریف سرنخ یا Lead (مشتری راغب) در بازاریابی

 

Lead یا سرنخ یکی از اصطلاحات کلیدی در حوزه‌ی بازاریابی، تبلیغات و مدیریت ارتباط با مشتری است.

اصطلاح Lead یا سرنخ در مورد افراد یا سازمان‌هایی به کار می‌رود که به هر روش، با محصولات ما آشنا شده‌اند و برای نخستین کسب اطلاع (و شاید در نهایت خرید) به ما مراجعه می‌کنند.

بنابراین، وقتی کسی برای نخستین بار هر نوع پرسشی در مورد محصولات ما یا کسب و کارمان می‌پرسد و به نظر می‌آید که ممکن است قصد داشته باشد به مشتری ما تبدیل شود، او را Lead یا سرنخ یا مشتری راغب می‌نامیم.

چرا برای Lead ترجمه‌های متعددی وجود دارد؟

در زبان انگلیسی اصطلاح Lead بین فروشندگان، بازاریابان، فعالان تبلیغات و مدیریت ارتباط با مشتری مشترک است و همه‌ی آنها آن را کمابیش به یک مفهوم به کار می‌برند.

ولی ما در فارسی بسته به محل استفاده، واژه‌های متفاوتی را برای Lead به کار می‌بریم:

 

Lead / پاخور / زنگ خور / کلیک خور

یکی از قدیمی‌ترین واژه‌هایی که مغازه‌داران و بازاریان ما تقریباً به همان معنای Lead به کار برده‌اند و می‌برند، پاخور است.

مثلاً مالکان یک فروشگاه ممکن است چنین تعبیری را به کار ببرند: «اگر کمی تراکت در خانه‌ها پخش کنیم، پاخور فروشگاه زیاد می‌شود».

در اینجا منظور از پاخور این است که عده‌ای به فروشگاه ما مراجعه می‌کنند.

ما نمی‌دانیم آنها خرید خواهند کرد یا نه. اما همین‌که با پخش تراکت (یا هر روش دیگر) عده‌ای پا به فروشگاه ما گذاشته‌اند، می‌گوییم پاخور بیشتر شده است.

 

ممکن است در یک آژانس مسافرتی که برای تور‌های نوروزی خود، در روزنامه آگهی داده است، این جمله را بشنوید: «زنگ‌خور این آگهی خیلی پایین بود. روزی که آگهی دادیم، فقط هشت نفر زنگ زدند و پرس و جو کردند».

Lead / لید

کسانی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، این روزها بیشتر از همان اصطلاح لید استفاده می‌کنند.

وقتی کسی می‌گوید من متخصص Lead Generation هستم،‌ یعنی می‌توانم کاری انجام دهم که تعداد افراد بیشتری کنجکاو شوند و در مورد کسب و کار یا محصول شما تحقیق کنند.

Lead / سرنخ

معمولاً کسانی که در حوزه فروش و فروشندگی فعالیت می‌کنند، اصطلاح سرنخ را ترجیح می‌دهند.

چون در باور ذهنی یک فروشنده، همین که مشتری یک بار به تو مراجعه کرد یا به سایت سر زد یا حاضر شد شماره تماس یا ایمیل خود را در اختیار تو قرار دهد، یک سرنخ برای فروش ایجاد شده و از این به بعد، این تو هستی که باید سرِ این نخ را بگیری و آن‌قدر پیگیرش باشی تا به فروش محصول منتهی شود.

Lead / مشتری راغب

فعالان بازاریابی، گاهی ترجیح می‌دهند به جای سرنخ از اصطلاح مشتری راغب استفاده کنند.

به این علت که در واژه‌ی سرنخ، نوعی اجبار وجود دارد. انگار که شما به ما مراجعه کرده‌اید و ما باید مراقب باشیم که سرِ این نخ را نگه داریم تا دیگر از دست‌مان فرار نکند.

اما مشتری راغب به این نکته اشاره دارد که مشتری، دیگر یک مشتری بالقوه نیست و یک مرحله به خرید نزدیک‌تر شده است:

 او ممکن است به فروشگاه ما سر زده باشد.

 ممکن است ایمیل خود را در سایت ما ثبت کرده باشد.

 ممکن است برای ما پیامکی ارسال کرده باشد.

 ممکن است در موتورهای جستجو، برند ما را جستجو کرده باشد.

منبع: متمم

نرخ پرش (bounce rate) چیست؟

نرخ پرش بازاریاب فضای مجازی
نرخ پرش (bounce rate)
بازاریاب فضای مجازی

خارج از چارچوب بازاریابی، کلمه "پَرش" در واقع نوعی سرگرمی است. این ما را به یاد دوران کودکی می اندازد، زمانی که  ساعت ها در اتاق پرش بادی می گذراندیم، یک بازی بسکتبال، یا شاید حتی یک بازی جک. اما هنگامی که آن را در تجزیه و تحلیل وب سایت بررسی می کنیم، آن بخشی از یک انداه‌گیری است که می تواند واقعا گیج کننده باشد آن هم زمانی که شما برای اولین بار به صورت اتفاقی با ان مواجه می شوید: نرخ پَرش.

سوالات زیادی به سر شما می زند. آیا نرخ پَرش نزدیک به 100٪ خوب، یا بد است؟ آیا کلا مانند یک ایمیل برگشتی است؟ آیا چیز بی ارزشی است که من باید نادیده بگیرم؟ و اگر من بخواهم آن را اصلاح، چه کاری باید انجام دهم؟

 

ارزش گذاری پَرش چیست؟

آنچه که شاید مهم تر به نظر برسد پاسخ به این سوالات می باشند: ، نرخ پَرش وب سایت شما همان نرخ پَرش ایمیل شما نیست. نرخ پَرش وب سایت شما درصدی از افرادی هستند که به یک صفحه در وب سایت شما میرسند، و سپس به سرعت آن را ترک می کنند. آنها روی هیچ چیز دیگری کلیک نمی کنند. آنها فقط به یکی از صفحات شما می روند، مدت کوتاهی را آنجا هستند، سپس می روند.

به خاطر داشته باشید که نرخ پَرش از نرخ خروج متفاوت است. نرخ پَرش تنها به اندازه گیری "ورود یکی و انجام" بازدید می پردازد - آنهایی که در آن مردم به آن می رسند و وب سایت شما را بدون ورد به صفحه ای دیگر ترک می کنند . 

نرخ خروج، از سوی دیگر، کمی پیچیده تر است. که عبارت است از: درصد افرادی که وب سایت شما را از یک صفحه خاص ترک می کنند- اما، این لزوما به معنای این نیست که این تنها صفحه ای در وب سایت شماست که آنها آن را بازدید کرده اند. صفحه ای که آنها از آن خارج می شوند می تواند آخرین صفحه در یک توالی طولانی از بازدیدها باشد. به همین دلیل نرخ خروج همیشه عاملی نگران کننده برای نرخ پَرش نیست.

چگونه نرخ پَرش بالا را کم کنیم؟

حالا شما می دانید نرخ پَرش چیست. اما شما در واقع در مورد آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

به طور کلی، نرخ پَرش بالا نشان می دهد که صفحات بی ربط و یا گیج کننده برای بازدید کنندگان در سایت وجود دارد. اما آیا به اقدامات شدید مانند حذف یک صفحه و یا انجام یک طراحی مجدد نیاز است. مراحل مهمی وجود دارد که شما قبل از اقدام باید آنها را بدانید.

به یاد داشته باشید: نرخ پَرش واقعی فقط به شما می گوید که فردی به یک صفحه وب می آید و آن را بدون بازدید صفحات دیگر ترک می کند. به شما نمی گوید که چه کسانی با صفحه شما در تعامل هستند. به همین دلیل، مهم است، که Jeffrey Vocell مدیر اصلی بازاریابی محصول HubSpot می گوید، که "گام های عملی" برای بررسی معیارهای دیگر و بخش هایی از وب سایت شما برای دیدن آنچه که ممکن است در پشت این نرخ پرش باشد، باید برداشته شود. 

منبع: وب کد

 

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

دانستن اینکه کاربران چطور از موتور جستجو استفاده میکنند و موتورهای جستجو چطور صفحات وب را رتبه بندی میکنند میتواند مهمترین معیار ما برای شناخت تکنیک های سئو و بهینه سازی سایت باشد.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو برای تحلیل محتوای وب و سرویس دهی مناسب به کاربران خود سه وظیفه اصلی دارند که عبارتند از :

  • Crawling  – خزش در محتوای سایت ها
  • Indexing – تهیه یک نسخه و تحلیل محتوای آن
  • Results – نمایش نتایج مناسب براساس محتوای ایندکس شده

 

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟- بازاریاب فضای مجازی
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
بازاریاب فضای مجازی

در ادامه هریک از این مراحل را با هم بررسی خواهیم کرد.

Crawling چیست؟

گوگل برای دسترسی به محتوای سایت ربات های نرم افزاری طراحی کرده است که آنها همانند یک کاربر وارد سایت شما شده و با خزش (crawl) در آن تلاش میکنند محتوای صفحه را دریافت کنند. در این فرآیند همه ی بخش ها شامل محتوا، عنوان، تصاویر، لینک و هرچیزی که دسترسی به آن برای ربات گوگل ممکن باشد بررسی خواهد شد.

ربات ها هنگام بررسی یک صفحه احتمالا با لینک به صفحات دیگر مواجه میشوند، اگر این لینک نوفالو نشده باشد ربات وارد آن صفحه نیز شده و به همین شکل مسیر خود را در وب ادامه میدهد. یکی از دلایل اهمیت بالای بک لینک در سئو نیز همین رفتار ربات ها برای شناسایی و ایندکس صفحات جدید است. ربات های گوگل معمولا در بازه های زمانی مختلف (متغیر برای هر صفحه) دوباره به همان صفحات رجوع کرده و تغییرات آن را بررسی میکنند.

ربات های گوگل از پروتکل های مشخصی برای بررسی صفحات وب استفاده میکنند و اگر دوست داشته باشید صفحه ای از سایت شما توسط گوگل بررسی نشده و در نتایج گوگل نمایش داده نشود میتوانید از طریق فایل robots.txt این کار را انجامدهید. 

Index گوگل چیست؟

زمانی که بررسی یک صفحه توسط ربات تمام شد فرآیند ایندکس کردن آغاز میشود. تصور کنید که وب یک کتابخانه بسیار بزرگ است و گوگل تلاش میکند یک فهرست کامل از کتاب های موجود، موضوع هرکدام و محتویات آنها تهیه کند. زمان ایندکس شدن یک صفحه توسط گوگل همیشه به یک اندازه نیست و فاکتورهای مختلفی بر آن تاثیرگذار است. پیشنهاد میکنیم مقاله ۹ روش افزایش سرعت ایندکس را نیز مطالعه نمایید.

هر بار که ربات گوگل به صفحه شما مراجعه کند اگر متوجه تغییراتی در آن صفحه؛ شامل تغییر محتوا یا اضافه شدن محتوا شود مجدد فرآیند ایندکس کردن گوگل برای آن صفحه انجام میشود.

تا زمانیکه یک صفحه توسط گوگل ایندکس نشود هرگز در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود. پس اولین قدم برای قرار گرفتن در نتایج جستجو مطمئن شدن از ایندکس صفحات است.

تهیه لیست نتایج جستجو برای کاربر

نتایج جستجو هم برای کاربران و هم برای صاحبان وبسایت اهمیت زیادی دارد. زمانیکه بعنوان یک کاربر عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو میکنید، گوگل از میان صفحاتی که پیش از آن ایندکس کرده است نتایج مرتبط با جستجوی شما را پیشنهاد میدهد. این فرآیند بسیار پیچیده است زیرا از میان صدها میلیون وبسایت و شاید میلیاردها صفحه موجود در وب باید نتایج مورد نظر شما را شناسایی کرده و نمایش دهد.

برای اینکار الگوریتم های متنوعی نوشته شده است و گوگل همواره در حال ارتقا و بهینه کردن این الگوریتم هاست. هرگز فرآیند بررسی صفحات و رتبه بندی توسط گوگل اعلام نشده و نخواهد شد ولی براساس مشاهدات وبمستران و آموزش هایی که توسط خود گوگل منتشر میشود چندین فاکتور تاثیرگذار براین رتبه بندی شناسایی شده اند. گوگل اعلام کرده که برای رتبه بندی صفحات بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر میگیرد.

در اینجا به تعدادی از مهمترین فاکتورهای مورد نظر گوگل اشاره میکنیم:

  • میزان به روزرسانی سایت و نرخ تولید محتوا
  • حجم صفحات سایت و سرعت بارگذاری
  • میزان اعتبار و ارتباط موضوعی بک لینک های سایت
  • حجم محتوای صفحه و ارتباط موضوعی محتوای همه صفحات سایت
  • نحوه استفاده از کلمات کلیدی در متن، عنوان، تصاویر و لینک ها
  • نوع نگراش محتوا و غلط های املایی
  • ساختار لینک سازی داخلی سایت
  • طراحی ریسپانسیو سایت و نمایش صحیح در موبایل و تبلت
  • اعتبار دامنه
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • رفتار کاربران، ارسال دیدگاه و امتیازدهی در صفحه
  • تجربه کاربری و میزان رضایت کاربران (User Experience)
  • ضریب خروج (Bounce rate) از سایت و نرخ کلیک (CTR) در نتایج گوگل

همانطور که در مقاله پیشین صحبت کردیم میتوان فاکتورهای تاثیر گذار در سئو را به دو دسته اصلی سئو داخلی (On-page) و بیرونی (Off-page)  تقسیم نمود. 

تاثیر رفتار کاربران بر نتایج جستجو

اولین نکته ای که باید در سئو بیاموزیم آن است که همزمان به کاربر و سئو اهمیت دهیم و تعادل درستی میان این دو برقرار کنیم. شما تمام تمرکز و انرژی خود را بر روی موفقیت در سئو قرار میدهید ولی کاربرانی که وارد سایت شما میشوند از صفحه ای که مشاهده میکنند رضایت نخواهند داشت. رفتار کاربران در این شرایط میتواند بر سئو شما تاثیر منفی داشته و شما جایگاه خود را به مرور زمان از دست بدهید. 

تصور کنید که کاربران به دنبال دستور پخت پیتزا باشد و این عبارت را در گوگل جستجو کند، گوگل سایت شما در نتایج خود نمایش داده و کاربر هم شما را انتخاب میکند. ولی بعد از ورود به سایت شما به هردلیل (مثلا نبود محتوای مناسب، سرعت پایین صفحه، طراحی نامناسب، فونت بد، عدم نمایش صحیح در موبایل) به سرعت از آن خارج شده و دوباره به نتایج جستجو باز میگردد. این رفتار کاربر توسط گوگل قابل درک بوده و به او نشان میدهد که کاربر از سایت شما راضی نبوده است.

عدم رضایت کاربران از یک صفحه اگر چندین بار تکرار شود میتواند موجب از دست رفتن جایگاه شما در نتایج گوگل شود. نقطه مقابل این داستان زمانی است که کاربر شما را در رتبه های پایین تر پیدا میکند و به سایت شما وارد میشود اما از محتوای آن رضایت کافی داشته و دیگر این عبارت را در گوگل جستجو نمیکند. حتی ممکن است کاربر با اشتراک گذاری محتوای شما یا ارسال دیدگاه سطح بالاتری از میزان رضایت خود را به شما و گوگل نمایش دهد. در این شرایط شما به سرعت رشد کرده و جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب میکنید.

تاثیر رفتار کاربران بر نتایج جستجو- بازاریاب فضای مجازی
تاثیر رفتار کاربران بر نتایج جستجو
بازاریاب فضای مجازی

مسیر حرکت کاربران در نتایج جستجو و سایت ها میتواند متنوع باشد ولی رایج ترین روش ممکن به شرح زیر است:

  1. کاربر ابتدا برای دریافت اطلاعات، محصول و یا پاسخ یک پرسش به گوگل مراجعه میکند
  2. عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو میکند
  3. اولین نتایج ارایه شده توسط گوگل را مشاهده و بررسی میکند.
  4. یک یا چند گزینه در لیست را انتخاب میکند.
  5. محتوای صفحات بازشده را بررسی کرده و به دنبال پاسخ خود میگردد.
  6. در صورت عدم دریافت پاسخ به گوگل بازگشته و نتایج بعدی را بررسی میکند یا عبارت دیگری را جستجو میکند.

این فرآیند به صورت یک چرخه اتفاق می افتد تا کاربر به پاسخ مورد نظر خود برسد. این رفتار به صورت کامل توسط گوگل رصد شده و در این میان برخی سایت ها با بهبود جایگاه و برخی با افت جایگاه مواجه میشوند.

هرکدام از موتورهای جستجو چه سهمی از بازار دارند؟

در نمودارهای زیر میتوانید میزان استفاده کاربران از هر موتور جستجو  را مشاهده کنید. نمودار اول سهم موتورهای جستجو از کاربران دسکتاپ و نمودار دوم سهم آنها از کاربرانی که با موبایل و تبلت جستجو کرده اند را نمایش میدهد. طی سالهای اخیر معمولا گوگل ۷۱ درصد از دسکتاپ و ۹۵ درصد از موبایل را به خود اختصاص داده است که درصد بسیار بالایی است. دلیل بالاتر بودن این عدد در موبایل استفاده گوشی های هوشمند از سیستم عامل اندروید است که در این سیستم عامل گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض تعریف شده است.

میزان استفاده کاربران از هر موتور جستجو​​​​​​​ بازاریاب فضای مجازی
میزان استفاده کاربران از هر موتور جستجو
بازاریاب فضای مجازی

بررسی نمودار و توجه به سایت ها نشان میدهد که درصد کاربران گوگل در ایران احتمالا بیشتر از متوسط جهانی است زیرا کاربران ایرانی از بایدو یا بینگ بسیار کمتر استفاده میکنند. با در نظر گرفتن همه این موارد تمرکز ما در سئو باید بر روی فاکتورهای گوگل باشد و تا حد امکان کاربران این موتور جستجو را به سایت خود جذب کنیم.

صفحه اول در مقایسه با رتبه اول

بودن در صفحه اول نتایج گوگل خوب است و بودن در میان سه نتیجه اول خیلی خوب است ولی در واقع تنها یک برنده واقعی وجود دارد؛ رتبه اول گوگل. جایی که شما میتوانید ۳۰ تا ۵۰ درصد از کاربران را به خود جذب کنید. محتوای وبسایت ها به صورت مداوم در حال تغییر است و این تغییرات موجب تغییر جایگاه آنها در نتایج گوگل خواهد شد. در نتیجه رسیدن به رتبه یک گوگل تنها شروع یک رقابت بزرگتر برای حفظ این جایگاه است.

در نمودار زیر میتوانید تاثیر رتبه های بالاتر در جذب کاربر را به خوبی مشاهده کنید. هرچقدر توانایی گوگل در بررسی صفحات و پیشنهاد نتایج مرتبط افزایش یابد درصد کلیک بر روی نتایج پایین تر نیز کاهش خواهد یافت و ارزش رتبه یک گوگل هر روز بیشتر از قبل خواهد شد. میزان کاربرانی که رتبه اول از گوگل جذب میکند تقریبا برابر با مجموع کاربران رتبه های ۲ و۳  است. یعنی اگر شما نفر اول گوگل باشید مانند آن است که همزمان رتبه های ۲ و ۳ در نتایج گوگل را داشته باشید.

تاثیر رتبه های بالاتر در جذب کاربر​​​​​​​ بازاریاب فضای مجازی
تاثیر رتبه های بالاتر در جذب کاربر
بازاریاب فضای مجازی

منبع: وبسیما

هاست داخل ایران بهتر است یا هاست خارجی؟

هاست داخل ایران بهتر است یا هاست خارجی؟_ بازاریاب فضای مجازی
هاست داخل ایران بهتر است یا هاست خارجی؟
بازاریاب فضای مجازی

بحث انتخاب بین هاست داخل یا خارج از کشور ساده تر از آن چیزی هست که فکر می کنید. بسیاری از کاربران برای انتخاب هاست به دوراهی می رسند که هاست ایرانی بهتر است یا خارجی؟

در صورتی که فر آیند کسب و کار بین المللی ندارید و تنها بازار هدفتون، بازار داخلیست و بازدیدکنندگان شما داخل کشور هستند، استفاده از هاست ایرانی توصیه ما به شماست . با توجه به اینکه هاست های ایران در داخل کشور میزبانی می شوند، مالکیت سرور ها با برتینا است، مشکلی از نظر تحریم و تهدید امنیت اطلاعات نخواهید داشت. هاست داخل به ­خاطر فاصله فیزیکی نزدیک به کاربران ایرانی، سرعت لود سایت شما رو دو تا سه برابر افزایش می دهد.

فقط همین موضوع نیست که در ذهن مدیران سایت و وب مستران است. نمونه از این موضوعات آن است که در هاست داخل ، سئو بهینه تر عمل می کند یا هاست خارجی. به طور کلی تفاوت و بهینه سازی با خرید هاست به چهار اصل بازتاب دارد.  سرعت دسترسی، قیمت، امنیت اطلاعات و کیفیت آپ تایم.

در نکته اول سرعت دسترسی به هاست دارای اهمیت بالاییست که بستگی به مکان جغرافیایی آنها دارد. بدلیل زیاد بودن مسافت دیتاسنتر های خارجی سرعت دسترسی به آنها از داخل کشور ایران نیازمند مدت زمان بیشتری نسبت به سرورهای داخلی است بنابراین سرعت دسترسی یک نکته مهم برای دسترسی کاربران و مشتریان داخل کشور باعث می شود هاست های داخلی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. اما در بحث قیمت باید گفت به طور کلی اتصال به شبکه اینترنت و پهنای باند در ایران با قیمت بالاتری از کشورهای دیگر عرضه می شود. به همین دلیل تاثیر زیادی بر قیمت هاست های داخلی می گذارد.

یکی از مباحث در مورد سئو سایت که مرتبط با سرویس هاستنیگ است، به طور کلی مزیت هاست داخلی نسبت به هاست خارجی سرعت بالای بارگزاری آن است که اگر شما هاست داخل کشور داشته باشید بازدید کنندگان سایت شما از داخل کشور با سرعتی بیشتری می توانند به صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند. اما همین موضوع باعث معایبی برای شما می شود به آنگونه که هاست داخلی برای کاربرانی که خارج از ایران هستند صفحات را با سرعت کندتری بارگزاری می کند. این امر باعث می شود ربات های موتور جستجوی گوگل با کندی صفحات را بارگزاری و ایندکس کنند که نتیجه آن نمره منفی برای سایت شما دربر خواهد داشت.

با تمام موارد بالا پیشنهاد به شما این است که، اگر سایت شما با موتورهای جست و جو در ارتباط نیست هاست داخلی را انتخاب کنید ولی اگر به دنبال ورودی و بازدیدکنندگان از طریق موتورهای جست و جو هستید هاست خارجی برای شما گزینه بهتری است.

منبع: برتینا

تفاوت هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

 

تفاوت هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟- بازاریاب فضای مجازی
تفاوت هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟
بازاریاب فضای مجازی

وقتی شما یک سایت می سازید نیاز دارید که آنرا با استفاده از سرویس وب هاستینگ بر روی یک هاست (host) آپلود کنید. شرکتهای هاستینگ در ایران معمولاً یک یا تعدادی از انواع هاستینگ زیر را به مشتریان خود ارائه می دهند.
سرویس وب هاستینگ بوسیله ی کامپیوترهای خیلی نیرومند (Web Server) و نیز با شبکه ای با سرعت خیلی زیاد به وب سایت شما خدمات می دهد. در واقع وقتی شخصی وارد وب سایت شما می شود به وب سروری که وب سایت شما بر روی آن آپلود شده است وصل می شود.

انواع هاست :

هاست ۳ نوع مختلف دارد که شما می توانید بسته به نوع وب سایت و نیازتان یکی از انواع هاست را انتخاب کنید :

۱- هاست اشتراکی

۲- سرور مجازی (vps)

3- سرور اختصاصی

۱- هاست اشتراکی (Shared Hosting)

هاست اشتراکی رایج ترین ، ارزان ترین و نیز راحت ترین نوع هاستینگ است.

هاست اشتراکی سرویسی است که در آن فضای هاست یک سرور بین چندین وب سایت تقسیم می شود.

 

مزایا و معایب هاست اشتراکی:

۱- ارزان ترین نوع هاست : شما لازم نیست مبلغ زیادی را ماهانه پرداخت کنید.

۲- استفاده از آن راحت است : سرور با گزینه های خیلی محبوب از قبل پیکر بندی شده و شرکت هاستینگ شما مراقب امنیت و نگهداری از تغییرات شما بر روی سایت می باشد.

۳- شما سرورتان را با وب سایت های دیگری به اشتراک گذاشته اید: اگر یکی از آن سایت ها واقعا” شلوغ باشد (تعداد بازدیدکننده گانش زیاد باشد) بر روی بقیه ی وب سایت های موجود بر روی آن سرور فشار آورده و باعث می شود سرعت آنها پایین بیاید.

۴- زیاد انعطاف پذیر نیست.

 

2- سرور مجازی : (Virtual Private Server – VPS)

سرور مجازی اساسا” سرویسی است بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی.

در این نوع هاست همچنان سخت افزار سرور بین استفاده کننده گان از VPS به اشتراک گذاشته می شود. اما با استفاده از تکنولوژی مجازی پارتیشن بندی می شود که هر پارتیشن منابع اختصاصی خودش را دارد و می تواند تقریبا” مانند یک سرور اختصاصی کامل پیکربندی شود.

مزایا و معایب سرور مجازی:

۱- کنترل کامل : مشتریان به روت (root) سرور دسترسی کامل دارند و می توانند تنظیمات را در جهت رفع نیازشان پیکربندی کنند.

۲- هزینه مناسب : هزینه این نوع هاست از هاست اشتراکی بیشتر بوده و از سرور اختصاصی خیلی کمتر است.

۳- سرور اشتراکی جزئی از یک سرور اختصاصی است.

 

3- سرور اختصاصی: (Dedicated Server)

وقتی که یک مشتری یک سرور را به صورت کامل در اختیار دارد و می تواند از تمام منابع آن به صورت شخصی استفاده کند.

مزایا و معایب سرور اختصاصی :

۱- انعطاف پذیری و سفارشی : مشتریان می توانند سخت افزار و نرم افزارهایی را برای رفع نیازهایشان از سرور انتخاب کنند.

۲- منابع اختصاص داده شده و کارآیی تضمین شده : مشتریان نمی توانند منابع سرور را با دیگران به اشتراک بگذارند.

۳- کنترل کامل : مشتریان به روت (root) سرور دسترسی کامل دارند و می توانند تنظیمات را در جهت رفع نیازشان پیکربندی کنند.

۴- دانش فنی مورد نیاز : در این نوع هاست خود مشتری مسئول مدیریت و پیکربندی سرور است.

۵- هزینه زیاد : هزینه ی این نوع سرور با بقیه مشتریان به اشتراک گذاشته نمی شود.

 

البته باید توجه داشت که در برخی از مطالب به ۳ نوع دیگر هم اشاره می شود که به ۳ نوع بالا باید افزود:

۴- هاست رایگان (Free Hosting)

5- هاست مدیریت شده (Managed Hosting)

6- هاست اجاره مکان (Co-Location Hosting)

 

که البته این ۳ نوع آخر در شرکتهای هاستینگ ایرانی کمتر به چشم می خورد.

منبع: مانا دیتا