صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

بازاریاب فضای مجازی
صفحه فرود یا Landing Page، صفحهای ساده و مجزا در وبسایت شماست که به هدف جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) ساده ایجاد شده است. دلیل این نامگذاری این است که کاربر اولین بار با این صفحه مواجه شده یا به اصطلاح روی آن فرود میآید؛ درست مانند یک مسافر که اولین مقصدش باند فرودگاه است و بعد از پیاده شدن از هواپیما، مجال بازدید از شهر را خواهد داشت.
در اینجا اجازه بدهید به جای آنکه بگوییم صفحه فرود چیست، بگوییم که چه چیزی نیست. اهمیّت این توضیح در اینجاست که تعاریف گوناگونی از صفحات فرود وجود دارند که تفاوتهای زیادی با هم دارند. برای مثال، هر صفحه قدیمی در یک سایت که بتوان روی آن "فرود آمد" لزوماً یک صفحه فرود نیست. بازارایابهای دیجیتال، بین یک Landing Page و یک صفحۀ عادی (مثلاً نخستین صفحۀ یک سایت)، تفاوت قائل هستند.
هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم دارد:
- دارای یک فرم است.
- صرفاً برای جمعآوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده است.
به عبارت دیگر، همۀ صفحات فرود، نوعی صفحۀ وب هستند، اما هر صفحهی وب Landing Page به حساب نمیآید.
همان طور که در شکل زیر میبینید، با باز کردن وبسایت خبرگزاری ایسنا، در صفحۀ اول با انبوهی از لینکها، تصاویر و تبلیغات مواجه میشویم (کاری به خوبی یا بدی طراحی سایت نداریم). قطعاً صفحهی زیر یک صفحه فرود محسوب نمیشود.

بازاریاب فضای مجازی
آنچه در تصویر بالا میبینیم، صفحه اصلی یا Homepage نام دارد که معمولاً کاربردهای گوناگونی دارد. این صفحه، بسته به نوع و هدفِ سایت، ممکن است شما را به بازدیدکنندگان معرفی کند، محصولات شما را نمایش دهد یا یک ویدیوی آموزشی پخش کند. صفحهی اصلی شما احتمالاً فراخوانها و فرمهای متفاوتی هم دارد، از جمله لینک ثبت نام، دکمه امتحان کردن مجانی، لینکهای خرید، تبلیغات و ... . این صفحه به یک منظور مشخص طراحی نشده است، بلکه انواع گوناگون محتوا در آن دیده میشود.
بیایید نگاهی به سایت آمازون بیندازیم. صفحه اول آمازون پر از CTAهای قابل کلیک است، اما این صفحه برای رسیدن به یک منظور خاص ساخته نشده و به همین خاطر یک صفحه فرود به حساب نمیآید. صفحات فرود معمولاً تکمنظوره هستند و یک Call to Action هم در آنها دیده میشود.
البته سایت آمازون دارای هزاران صفحه فرود است. Landing Pageها تک منظوره هستند و یک Call to Action دارند. در این مثال، هر محصول یک صفحهی مجزا برای خودش داشته و تنها هدف از ساخت این صفحه این است که کاربر روی دکمه "اضافه کردن به صفحه خرید" کلیک کند. چنین صفحهای، یک صفحه فرود به حساب میآید.
هدف از ایجاد یک صفحه فرود چیست؟
وبسایتها و کسب و کارهای آنلاین به طور کلی با ایجاد لندینگ پیج ها، سه هدف را دنبال میکنند:
- فروش مستقیم
- ایجاد مخاطب
- برقراری ارتباط
فروش مستقیم
تصور بیشتر افراد از صفحات فرود، مربوط به وبسایتهای فروش محصولات یا خدمات است. اگر تا به حال در اینترنت چیزی خریده باشید، حتماً این صفحات به چشم شما خوردهاند. در تجارت الکترونیک، صفحه فرود مربوط به فروش مستقیم، معمولاً صفحۀ یک محصول خاص است. صفحات رزرو صندلیهای سینما یا مشابه آن نیز نوعی صفحه فرود محسوب میشوند.
هدف اصلی از ساخت این صفحات فرود، فروش است. شما میتوانید صفحات فرود خود را در صفحات دیگر تبلیغ کنید، در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید و هر کار دیگری که لازم است را انجام دهید تا ترافیک صفحه فرود خود را بالا ببرید.
ایجاد مخاطب
این نوع صفحات به عنوان صفحاتِ جذب مخاطب هم شناخته میشوند. این نوع خاص از صفحات فرود، برای جمعآوری اطلاعات از بازدیدکنندگان طراحی شدهاند. هدفِ اصلی آنها هم بدست آوردن اطلاعاتِ شخصی مثل آدرس ایمیل، نام و نامخانوادگی و اطلاعات دیگری است که میتواند برای ارتباط بعدی با مخاطب به کار رود.
فُرمهای موجود در صفحات ایجاد مخاطب، معمولاً طولانیتر بوده و پر کردنشان نسبت به یک صفحه فروش مستقیم به زمان بیشتری نیاز دارد. این فُرمها ممکن است شامل بخشهایی باشند که مخاطب میتواند سلیقه، علایق و ویژگیهای شخصی خود را نیز در آنها وارد کند. صفحات ایجاد مخاطبی که طراحی میکنید باید برای بازدیدکنندگان آنقدر ارزشمند باشند که بتوانند نرخ تبدیل سایت شما را به صورت قابل توجهی افزایش دهند.
این نوع از لندینگ پیج میتواند برای موارد زیر کاربرد داشته باشد:
- یک کتاب الکترونیکی رایگان
- ثبت نام در یک سمینار آنلاین
- راهنما
- ثبت نام در خبرنامه
تصویر زیر، مثال خوبی از این نوع صفحه فرود است.
منبع: نوین










