انواع کلمه کلیدی : نحوه کارکرد کلمات کلیدی در گوگل ادوردز چگونه است؟

 

کلمات کلیدی در گوگل ادوردز بازاریاب فضای مجازی
کلمات کلیدی در گوگل ادوردز
بازاریاب فضای مجازی 

زمانی که به یک کلمه کلیدی در کمپین‌های (PPC (Pay Per Click خود بودجه تخصیص می‌دهید، لازم است ابتدا نوع کلمه کلیدی (Keyword Match Type) را انتخاب کنید تا به گوگل نشان دهید که تا چه حد قصد دارید تبلیغات خود را با کلمه کلیدی مورد نظر هماهنگ کنید. در تبلیغات گوگل ادز (که قبلا با نام گوگل ادوردز شناخته می‌شد)، چهار نوع کلمه کلیدی مختلف وجود دارند که می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب نمایید.

در این صفحه می‌توانید نکاتی را درباره 4 نوع کلمه کلیدی موجود در تبلیغات گوگل و تفاوت آن‌ها بیاموزید و همینطور متوجه شوید که چرا انواع کلمات کلیدی برای موفقیت PPC و کمپین‌های شما اهمیت دارند.

 

انواع کلمه کلیدی (Keyword Match Types) چیست؟

برای ایجاد تبلیغات متن-محور در کمپین PPC گوگل ادوردز خود، می‌توانید “عبارت مشابه (Broad match)“، “ عبارت مشابه اصلاح شده (Modified Broad match)“، “عبارت کلمه به کلمه (Phrase match)” و “عبارت دقیق (Exact match)” را به عنوان انواع کلمات کلیدی به کار ببرید. هر نوع کلمه کلیدی در گوگل ادز یا اکانت ادوردز مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود:

 

عبارت کلیدی مشابه (Broad match)

عبارت مشابه (broad Match)، نوعی کلمه کلیدی می‌باشد که به صورت پیش‌فرض در تنظیمات کلمه کلیدی گوگل ادز وجود دارد و کارکرد آن به صورتی است که به بیش‌ترین تعداد مخاطب ممکن دست یابد. زمانی که از Broad Match استفاده می‌کنید، هر بار که کاربری عبارتی که شامل کلمه‌ای موجود در عبارت کلیدی شما می‌باشد را با هر ترتیبی سرچ می‌کند، تبلیغ شما به وی نمایش داده می‌شود.

برای مثال، اگر از Broad Match شما “ماشین لوکس” باشد، تبلیغ شما برای کاربری که عبارت “ماشین‌های لوکس”، “ماشین‌های سریع” یا “آپارتمان‌های لوکس” را سرچ می‌کند نیز نمایش داده می‌شود. همچنین گوگل ممکن است تبلیغ شما را با سرچ کلمات مترادف توسط کاربران نمایش دهد؛ برای مثال، ممکن است زمانی که فردی عبارت “ماشین‌های گران قیمت” را سرچ می‌کند که حاوی هیچ‌یک از کلمات عبارت کلیدی شما نیست، باز هم تبلیغ شما به وی نمایش داده می‌شود.

به دلیل آن که تبلیغات Broad Match به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که به گسترده‌ترین مخاطبان ممکن دست پیدا کنند، ممکن است سرچ کنندگان با سرچ عناوین غیرمرتبط، تبلیغات شما را مشاهده کنند و روی آن کلیک نمایند که این موجب بالا رفتن هزینه‌های تبلیغات شما می‌گردد. همچنین به دلیل آن که Broad Match کلمه کلیدی پیش‌فرض گوگل ادوردز می‌باشد، مهم است که بسیار مراقب آن باشید.

به طور کلی کلمات کلیدی Broad Match روش بسیار مناسبی برای دریافت تعداد زیادی کلیک هستند؛ ولی لازم است تبلیغ کنندگان گزارش‌های عبارات سرچ خود را بررسی کنند تا از این که بابت ترافیک غیرمرتبط که تبدیل به فروش نمی‌شود، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند اطمینان یابند. برای مثال، به این تبلیغات گوگل نگاه کنید که با سرچ عبارت ” صندلی پیانو (Piano Benches)” نمایش داده می‌شوند:

عبارت کلیدی مشابه (Broad match) بازاریاب فضای مجازی
عبارت کلیدی مشابه (Broad match)
بازاریاب فضای مجازی 

در تصویر بالا دو تبلیغ از تبلیغات نمایش داده شده مربوط به سایر انواع صندلی و نیمکت می‌باشند و یکی از آن‌ها مربوط به لامپ پیانو است که این با هدف فرد سرچ کننده مطابقت ندارد و به همین دلیل آن کاربر از این سایت‌ها خرید نخواهد کرد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از کلمات کلیدی منفی استفاده کنید تا تبلیغات شما برای سرچ‌هایی که به کسب و کارتان مرتبط نیستند، نمایش داده نشوند.

 

عبارت کلیدی مشابه اصلاح شده (Modified Broad Match)

عبارت مشابه اصلاح شده (Modified broad match) نوعی کلمه کلیدی ما‌بین عبارت مشابه (Broad Match) و سایر عبارات کلیدی محدود کننده‌تر به شمار می‌رود. این کلمه کلیدی امکان دسترسی به تعداد زیادی مخاطب را به همراه کنترل بهتر روی این که چه افرادی تبلیغ شما را مشاهده خواهند کرد، اعطا می‌کند. Modified broad match این کار را با قفل کردن کلمات یک عبارت کلیدی با استفاده از علامت “+” انجام می‌دهد؛ بنابراین زمانی که علامت “به علاوه” یا “+” را جلوی یک عبارت کلیدی قرار می‌دهید، در واقع به گوگل می‌گویید تبلیغ شما باید تنها به مخاطبانی که موردی شامل عبارت کلیدی شما را سرچ کرده‌اند، نمایش داده شود.

کلمه کلیدیModified broad match ​​​​​​​بازاریاب فضای مجازی 
کلمه کلیدیModified broad match
بازاریاب فضای مجازی 

 

کلمه کلیدیModified broad match

برای مثال، فرض کنیم که عبارت مشابه اصلاح شده (modified broad match) را برای کلمه کلیدی خاصی در ادوردز منتشر کرده‌اید؛ پس از آن که علامت “+” را به کلمه کلیدی مورد نظر خود اضافه کنید، تبلیغات شما تنها برای عبارت‌هایی که شامل کلمه کلیدی شما هستند نمایش داده می‌شوند.

عبارت کلیدی کلمه به کلمه (Phrase Match Type)

عبارت کلمه به کلمه (Phrase Match) بخشی از تنوع عبارت مشابه (Broad Match) را ارائه می‌دهد؛ ولی مانند عبارت مشابه اصلاح شده (Modified Broad Match) میزان کنترل بیش‌تری را در اختیار شما می‌گذارد؛  Phrase Match بدین شکل است که تبلیغ شما تنها زمانی نمایش داده می‌شود که کاربری عبارتی دقیقا کلمات عبارت کلیدی شما را به همان ترتیب وارد شده سرچ کند؛ اما امکان قرارگیری سایر کلمات قبل و بعد از آن عبارت نیز وجود دارد.

برای مثال، اگر عبارت کلیدی شما “شارژ ادوردز” باشد، تبلیغ شما به کاربرانی که عبارت “شارژ ادوردز”، ” خدمات شارژ ادوردز” یا “شارژ ادوردز با کارمزد پایین” را سرچ کنند، نمایش داده خواهد شد؛ ولی برای سرچ‌های “شارژ کارت”، “خدمات شارژ” یا “فواید ادوردز” نمایش داده نمی‌شود. از آنجایی امکان قرارگیری عبارت اضافه قبل و بعد از عبارت کلیدی شما وجود دارد، این عبارت کلیدی تا حدی انعطاف پذیر به شمار می‌رود؛ ولی ترافیک زیادی از تبلیغ شما عبور خواهند کرد.

 

عبارت کلیدی دقیق (Exact Match Type)

عبارت کلیدی دقیق (Exact match) دقیق‌ترین و محدود کننده‌ترین نوع کلمه کلیدی است. در سال‌های گذشته، با استفاده از این کلمه کلیدی، تبلیغ شما تنها زمانی به کاربران نمایش داده می‌شد که عین عبارت کلیدی شما را سرچ کرده باشند. برای مثال، اگر کلمه کلیدی شما “شارژ اکانت گوگل ادوردز” باشد، تبلیغ شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که عین عبارت “شارژ اکانت گوگل ادوردز” را سرچ کرده باشند و نه “شارژ اکانت” یا “اکانت ادوردز”.

با این حال، گوگل اخیرا تغییراتی را در عبارت کلیدی دقیق ایجاد کرده است که حتی در هنگام استفاده از عبارات کلیدی دقیق، تبلیغات شما باید با عبارات مترادف سرچ شده، عبارات جمع یا سایر تغییرات کلمه کلیدی شما هماهنگ باشد.

عبارت کلیدی دقیق (Exact Match Type) بازاریاب فضای مجازی 
عبارت کلیدی دقیق (Exact Match Type)
بازاریاب فضای مجازی 

از سوی دیگر احتمال این که کاربرانی که با سرچ عبارت کلیدی دقیق (exact phrase) روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند، به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند باشند بیش‌تر است؛ بنابراین می‌توان گفت که استفاده از عبارات کلیدی دقیق (Exact Match Phrase) موجب کاهش هزینه‌های ناخواسته می‌شود و نرخ‌های تبدیل را بالا نگاه می‌دارد. از نقطه نظر منفی، در نتیجه محدودیت تنظیمات شما ترافیک کم‌تری حاصل می‌شود؛ زیرا عبارات خاص حجم جستجوی کم‌تری دارند و به همین نسبت تعداد بازخوردهای آن‌ها کم‌تر است.

 

انواع کلمات کلیدی روی نتایج جستجوی تبلیغ چه تاثیری دارند؟

انواع کلمات کلیدی تاثیر بسیاری بر عملکرد اکانت گوگل ادوردز شما دارند: آن‌ها ابزار کنترلی هستند که برای تعیین این که دقیقا به چه عباراتی بودجه تخصیص داده می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که انتخاب می‌کنید از چه انواعی از کلمه کلیدی استفاده کنید، لازم است چند بخش را در نظر بگیرید:

  • عملکرد به روز: چگونگی عملکرد یک کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی مشابه تا کنون، می‌تواند به شما دید بهتری در مورد این که کدام نوع کلمه کلیدی بهترین بازگشت سرمایه را دارد، بدهد.

 

  • رقیبان: این که رقیبان شما به چه نحوی به اصطلاحات خاص بودجه تخصیص داده‌اند و ساختار حساب گوگل ادوردز خود را ایجاد کرده‌ند به علاوه نحوه عملکرد حساب‌های گوگل ادوردز آن‌ها در گذشته، روی میزان بازگشت سرمایه‌ای که با استفاده از برخی از انواع کلمات کلیدی دریافت می‌کنید، تاثیرگذار است.

 

  • هزینه‌ها: هزینه هر کلیک (Cost per click) و هزینه هر تبدیل (cost per conversion) به شدت تحت تاثیر بودجه‌های شما قرار می‌گیرند؛ زیرا اغلب تبلیغ کنندگان، روش‌های گوناگونی را برای تخصیص و استفاده از بودجه‌ها به کار می‌گیرند و معمولا بر اساس نوع کلمه کلیدی انتخابی، بودجه بیش‌تر یا کم‌تری به آن اختصاص می‌دهند که این موضوع به شدت به انتخاب نوع مناسب کلمه کلیدی برای شما اهمیت می‌بخشد.

 

  • متن تبلیغ و ساختار اکانت: بسیاری از تبلیغ کنندگان یک کلمه کلیدی پول‌ساز را انتخاب می‌کنند و شروع به استفاده از آن در قالب عبارت کلیدی، عبارت کلیدی کلمه به کلمه و عبارت کلیدی دقیق می‌نمایند و احتمالا حتی انواع کلمات را ارزیابی می‌کنند و برای هریک تبلیغ جداگانه‌ای می‌نویسند. نحوه‌ای که تبلیغ کننده ساختار یک اکانت را اجرایی می‌کند، تاثیر بسیاری بر روی عملکرد هر یک از انواع کلمات کلیدی دارد.

 

به طور کلی، بهینه سازی استفاده شما از انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز یا گوگل ادز، اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا به شما این امکان را می‌دهد که به مخاطبان هدف‌گذاری شده خود دست یابید و از هزینه کردن برای کلیک‌های بی‌ربط جلوگیری شود.

منبع: ادنیک

چگونه امتیاز کیفی (Quality Score) خود را در گوگل ادوردز افزایش دهیم؟

 

امتیاز کیفی (Quality Score) آموزش بهینه سازی سایت
امتیاز کیفی (Quality Score)
آموزش بهینه سازی سایت

امتیاز کیفی (Quality Score) بالا در گوگل ادوردز تنها به منزله اعتبار سایت شما نیست؛ بلکه این امتیاز در افزایش سود هزینه به ازای هر کلیک (Pay Per Click) و جایگاه نمایش تبلیغ سایت یا وبلاگ شما نیز موثر است. افزایش امتیاز کیفی نشانه این است که تبلیغ یا سایت شما، عملکرد مناسبی دارد و بدون آن نمی‌توانید متوجه شوید که ممکن است برخی از ویژگی‌های کنونی سایت، به جای کمک به ضرر شما عمل کنند. وظیفه امتیاز کیفی ادوردز این است که مواردی مانند کیفیت تجربه کاربری (User Experience)، میزان ارتباط کلمات کلیدی با کسب و کار شما و چگونگی عملکرد کمپین هزینه به ازای هر کلیک (Pay Per Click) را بسنجد و به طور کلی در طولانی مدت، استفاده از کلمات کلیدی مناسب موجب صرفه جویی در زمان و پول شما نیز می‌شود.

در این صفحه ابتدا با امتیاز کیفی آشنا می‌شویم و پس از آن می‌توانیم به عوامل موثر بر روی امتیاز کیفی بپردازیم.

 

امتیاز کیفی چیست و چرا اهمیت دارد؟

امتیاز کیفی (Quality Score)، رتبه‌ای است که میزان ارتباط و کیفیت کلمات کلیدی و هزینه به ازای کلیک (PPC) مورد استفاده شما را تعیین می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از این امتیاز، مقدار هزینه کلیک (CPC) خود را بیابید. همچنین می‌توانید با کمک امتیاز کیفی تعیین کنید که رتبه تبلیغ شما در مزایده تبلیغات چه خواهد بود. در صورتی که امتیاز کیفی پایینی دارید، می‌توانید چند کار را برای افزایش امتیاز خود انجام دهید. عوامل زیادی وجود دارند که روی امتیاز کیفی تاثیر دارند و همگی آن‌ها برای فرآیند بسیار اهمیت دارند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

استفاده از امتیاز کیفی به این دلیل اهمیت دارد که می‌تواند اطلاعات مهمی را درباره عملکرد شما بدهد. این امتیاز دقیقا به شما می‌گوید که چه چیزهایی در سایت شما درست پیش می‌روند و چه چیزهایی درست پیش نمی‌روند. پس از آن که متوجه شوید چه چیزهایی در سایت شما درست کار نمی‌کنند، می‌توانید اقدام به رفع آن نمایید. به طور کلی امتیاز کیفی (Quality Score) در صرفه جویی در وقت و هزینه و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان دائمی به شما کمک می‌کند و می‌توانید با استفاده از آن جایگاه خود را نسبت به رقیبان بفهمید.

 

مهم‌ترین عواملی که امتیاز کیفی را تحت تاثیر قرار می‌دهند کدامند؟

عوامل متعددی وجود دارند که امتیاز کیفی یک سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این موارد در لیست زیر نام برده شده‌اند که در ادامه، با جزئیات شرح داده خواهند شد:

  • میزان مرتبط بودن کلمات کلیدی به گروه تبلیغ (Ad Group)
  • نرخ کلیک (CTR)
  • کیفیت صفحات فرود (Landing Pages)
  • میزان ارتباط متن تبلیغ به زمینه کاری
  • تجربه کاربری (User experience)
  • تاریخچه عملکرد سایت

این عوامل در کنار یکدیگر، امتیاز کیفی شما را تعیین می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا بفهمید چه کاری باید انجام دهید تا ترافیک و کلیک‌های بیش‌تری روی وب سایت خود دریافت کنید. برای مثال، لازم است تاریخچه عملکرد ادوردز خود را به همراه عوامل دیگری تحت نظر داشته باشید و بدانید که استفاده از کلمات کلیدی مناسب در امتیاز کیفی شما اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا این امتیاز با میزان مرتبط بودن کلمات کلیدی به گروه تبلیغ (Ad Group) شما اندازه‌گیری می‌شود.

گروه تبلیغ (Ad Group) مجموعه‌ای از کلمات کلیدی است که در یک تبلیغ به اشتراک گذاشته می‌شود و کاربران از طریق آن می‌توانند وب سایت یا کالای شما را پیدا کنند. همچنین عامل دیگری که در امتیاز کیفی (Quality Score) شما موثر است، نرخ کلیک (CTR) می‌باشد. این نرخ بر مبنای این تعیین می‌گردد که به ازای چه تعداد بازخورد، چند نفر روی تبلیغ شما کلیک خواهند کرد.

دو عامل دیگری که باید در مورد امتیاز کیفی خود در نظر داشته باشید، کیفیت صفحه فرود (Landing Page) و تجربه کاربری (User Experience) می‌باشد؛ این بدین معنی است که مرتبط بودن کلمات کلیدی، CTR، مرتبط بودن متن موجود در تبلیغات شما به علاوه عملکرد Landing Page و User Experience، در کنار یکدیگر امتیاز کیفی شما را تشکیل می‌دهند. اطلاعات زیادی در این مورد وجود ندارد که هر یک از عوامل چه بخشی از امتیاز کیفی را تشکیل می‌دهد؛ اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های این امتیاز نرخ کلیک (CTR) می‌باشد که نشان دهنده این است که آیا تبلیغات شما به سرچ‌های گوگل مرتبط هستند یا خیر. هرچه امتیاز شما بالاتر باشد، رتبه شما بالاتر و هزینه شما پایین‌تر می‌رود.

 

  • اولین قدم، شناخت عوامل امتیاز کیفی است

با مطالعه اطلاعات فوق، اولین قدم را به سوی افزایش امتیاز کیفی خود در گوگل ادوردز برداشته‌اید؛ اکنون لازم است که برای افزایش امتیاز کیفی (Quality Score)، عوامل موثر بر آن را بشناسید. اولین چیزی که باید بدانید این است که چه عواملی بر روی امتیاز کیفی شما تاثیر می‌گذارند. میزان تاثیر این موارد با یکدیگر مساوی نیست؛ اما مشخص هم نیست که هر یک از آن‌ها چه درصدی از امتیاز کیفی را تشکیل می‌دهند.

به همین دلیل شناخت این عوامل برای شما از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ افزایش امتیاز کیفی تنها با کار روی یک یا دو مورد ممکن نیست و لازم است روی همه عوامل کار نمایید تا بتوانید افزایش Quality Score خود را مشاهده نمایید. پس از آن که فهمیدید باید به دنبال چه چیزی بگردید، می‌توانید تغییرات مورد نظر را در راستای افزایش امتیاز کیفی خود، آغاز نمایید؛ این بدین معنی است که افزایش امتیاز کیفی بدون درک عوامل تاثیرگذار بر آن ممکن نیست.

 

  • امتیاز کیفی را با هدف‌گذاری گروه‌های تبلیغ (Ad Groups) افزایش دهید.

اگر گروه‌های تبلیغ (Ad groups) خود را به شکل کمپین‌های هدف گذاری شده‌تری طراحی کنید، امتیاز کیفی شما افزایش خواهد یافت. این کار به شما کمک می‌کند تا بر اهمیت سرچ و تبلیغ واقعی تاکید کنید. زمانی که شروع به تنظیم کمپین‌های خود می‌کنید، در عین رعایت مرتبط بودن کلمات کلیدی مورد استفاده، می‌توانید از هر تعداد ad group مختلف که مورد نیاز است استفاده کنید. هرگز از کلمات کلیدی غیر مرتبط استفاده نکنید تا صرفا کلمه‌ای استفاده کرده باشید. همچنین داشتن چندین ad group با یک کلمه کلیدی یکسان باعث نمی‌شود تبلیغات شما برای کاربران مرتبط‌تر به نظر بیاید؛ زیرا به دنبال تبلیغی خاص گشتن و یافتن آن دشوار است.

هر گروه تبلیغ لازم است مجموعه کلمات کلیدی مرتبط خود را داشته باشد؛ این تنها راهی است که می‌توانید مشتریان احتمالی را هدف گذاری کنید. اطمینان یابید که کلمات کلیدی مورد استفاده شما معقول هستند و کلمه کلیدی که مرتبط با ad group ها هستند را با آن، تطبیق دهید. همچنین با هدف گذاری گروه‌های تبلیغ خود با کلمات کلیدی خاص می‌توانید به سوی پیشرفت امتیاز کیفی خود حرکت نمایید.

افزایش امتیاز کیفی با هدف‌گذاری گروه‌های تبلیغ (Ad Groups) آموزش بهینه سازی سایت 
افزایش امتیاز کیفی با هدف‌گذاری گروه‌های تبلیغ (Ad Groups)
آموزش بهینه سازی سایت 
  • کلمات کلیدی را بررسی نمایید.

پیش از استفاده از کلمات کلیدی، لازم است بدانید که عملکرد آن‌ها در برنامه کلی چگونه است. کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که روی امتیاز کیفی شما تاثیر می‌گذارند؛ زیرا زمانی که کاربر در در باکس سرچ عبارتی را تایپ می‌کند، کلمات مورد استفاده وی تعیین کننده نمایش داده شدن یا نشدن سایت یا تبلیغ شما می‌باشد. به طور کلی کلمات کلیدی بسیاری وجود دارند و ترکیب سرچ شده آن‌ها به همان اندازه اهمیت دارد. زمان انتخاب کلمات کلیدی، با بررسی و تحقیق می‌توانید بفهمید که چه کلمات کلیدی قابل استفاده هستند، این کلمات چقدر برای کاربران اهمیت دارند و چه فرصت‌هایی را برای هدایت ترافیک به سایت شما ایجاد می‌نمایند.

 

  • تبلیغات ادوردز با کیفیت بنویسید

طبیعتا احتمال این که محتوایی که بهتر نوشته می‌شود، مشتریان بیش‌تری را به خود جذب کند بیش‌تر است و بدون تبلیغات با کیفیت نمی‌توانید به نتایج دلخواه خود دست یابید. تبلیغ با کیفیت چیست؟ تبلیغات با کیفیت تبلیغاتی هستند که تنها بر یک کالا یا سرویس تمرکز دارند تا مشتریان خاصی را به خود علاقه‌مند کنند؛ اما تبلیغات پراکنده، بیش از یک محصول را ارائه می‌دهند و به اندازه تبلیغات مرتب و تمیز تاثیرگذار نمی‌باشند. مشتریان می‌خواهند بتوانند که نیاز و خواسته خود را از طریق تبلیغ شما برطرف کنند و پراکنده بودن و  بخش‌های زیادی داشتن تبلیغ، موجب می‌شود مشتریان شما از دست بروند. بنابراین لازم است تبلیغاتی را بنویسید که کیفیت بالایی دارند و مطمئن باشید که با این کار امتیاز کیفی (Quality Score) شما نیز افزایش می‌یابد.

 

  •  روی صفحه فرود (Landing Page) خود کار کنید

ممکن است متوجه نباشید که بازدید از صفحه فرود شما تا چه حد اهمیت دارد؛ اما لازم است بدانید که صفحه فرود، اولین صفحه‌ای است که مشتریان مشاهده می‌کنند. اگر landing Page شما شرایط مناسبی نداشته باشد، استفاده از آن آسان نباشد و برای مشتریان نیز گیج کننده باشد، امتیاز کیفی شما پایین خواهد آمد. دقیقا به دلیل اهمیت لندینگ پیج است که از معیارهای اندازه‌گیری آنالیتیکس در صفحه فرود استفاده می‌شود؛ زیرا اگر صفحه فرود خود را به خوبی بسنجید، تیم توسعه شما قادر خواهند بود موارد مورد نیاز برای پیشرفت و در نتیجه افزایش امتیاز کیفی را شناسایی و برآورده سازند.

لازم است در نظر داشته باشید که صفحه فرود (Landing Page) شما باید دارای کلمات کلیدی مرتبط باشد تا بتوانید کاربران بیش‌تری را به محتوای خود علاقه‌مند نمایید. ممکن است تصمیم بگیرید که برای هر گروه تبلیغ (Ad Group) کلمات کلیدی مهم و خاص داشته باشید؛ با این که طراحی لندینگ پیج برای هر Ad Group ممکن نیست، اما استفاده از کلمات کلیدی مهم برای هر گروه تبلیغ ایده خوبی است و باعث بالا رفتن امتیاز کلی خود و میزان ارتباط کاربر می‌گردد. به طور کلی هرچقدر کاربران از مشاهده تبلیغ شما خوشحال‌تر شوند، احتمال آن که تبدیل به مشتریان شما شوند بیش‌تر می‌شود.

نکته دیگری که باید در مورد صفحه فرود در نظر داشته باشید، کاهش زمان لود شدن سایت شماست. کم بودن این زمان باعث می‌شود که بازدیدکنندگان، تا لود شدن کامل صفحه در سایت شما بمانند؛ در حالی که اگر لود شدن سایت بیش از حد زمان ببرد، بازدیدکنندگان احتمالا به سایت دیگری مراجعه خواهند کرد.

 

  • گروه‌های تبلیغ (Ad Groups) کوچک بسازید

با این که معمولا توصیه میشود که در هر گروه تبلیغ از 15 تا 20 کلمه کلیدی مختلف استفاده کنید، اداره تبلیغی که بین 15 تا 20 کلمه کلیدی دارد و به عبارات سرچ متعددی مرتبط است، کاری دشوار خواهد بود و به امتیاز کیفی شما نیز کمکی نخواهد کرد؛ به همین دلیل، گفته می‌شود که استفاده از 1 تا 10 کلمه کلیدی در هر گروه تبلیغ، مفیدتر از استفاده از 15 تا 20 کلمه می‌باشد. با این که ممکن است این توصیه خلاف پیشنهادات معمول به نظر برسد، عمل به آن موجب افزایش امتیاز کیفی خواهد شد. “امتیاز کیفی” درباره کیفیت کلمات شماست؛ نه تعداد آن. بنابراین هر چقدر گروه تبلیغ شما کوچکتر باشد، امتیاز کیفی بهتری دریافت میکنید.

 


  • از کلمات کلیدی منفی استفاده کنید

نکته جالب درباره کلمات کلیدی منفی (Negative Keyword) این است که بسیاری از افراد از این ویژگی استفاده نمی‌کنند و حتی ممکن است ندانند که کلمه کلیدی منفی چیست.

کلمات کلیدی منفی، کلماتی هستند که قرارگیری آن‌ها در Ad Group، از نمایش تبلیغ برای سرچ‌های غیرمرتبط با زمینه کاری شما جلوگیری می‌کند. این کلمات زمانی کاربرد دارند که کلمات کلیدی شما، تبلیغ را به کاربران اشتباهی که تبدیل به مشتری نمی‌شوند نمایش می‌د‌هند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که کلمات کلیدی منفی چه نقشی در بهبود امتیاز کیفی دارند؟ پاسخ این است که با استفاده از Negative Keywords، تبلیغات شما به افرادی که روی آنها هدف‌گذاری نمی‌کنید و روی تبلیغ شما کلیک نمی‌کنند نمایش داده نخواهند شد؛ بلکه به مشتریان مرتبطی نمایش داده می‌شوند که به دنبال کالا یا خدمات شما می‌گردند و روی تبلیغ کلیک خواهند کرد و با این کار، نرخ کلیک (CTR) شما افزایش می‌یابد. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از کلمات کلیدی منفی، امتیاز کیفی را افزایش می‌دهد.

 

  • تبلیغات متنی خود را گسترش دهید

“تبلیغات گسترده متنی (Expanded Text Ads)” ویژگی‌ای در گوگل ادوردز است که امکان اضافه کردن کلمات بیش‌تری را به شما می‌دهد. طبیعی است که استفاده از 50% کاراکتر بیش‌تر برای افزایش امتیاز کیفی (Quality Score) شما سودمند می‌باشد. یکی از بهترین ویژگی‌های تبلیغات متنی گسترده استفاده از عبارات کلیدی (Long Tail Keywords) است که سود بسیاری به ad group های شما می‌رساند و با استفاده از آن فضای بیش‌تری برای عبارات سرچی که از حد معمول طولانی‌تر هستند خواهید داشت که این بدین معنی است که یافتن شما برای مشتریان آسان‌تر خواهد شد. با استفاده از عبارات کلیدی (Long Tail Keywrods)، قادر خواهید بود میزان مرتبط بودن تبلیغ خود را افزایش دهید و زمانی که میزان ارتباط تبلیغ شما افزایش پیدا می‌کند، امتیاز کیفی شما نیز بالا خواهد رفت.

 

  • از قرار دادن کلمات کلیدی داینامیک خودداری نمایید

گوگل ادوردز یک ویژگی به نام درج کلمه کلیدی پویا (Dynamic) دارد که استفاده از این ویژگی برای برخی افراد سودمند است؛ ولی نباید برای افزایش امتیاز کیفی خود از آن استفاده کنید. درج کلمه کلیدی داینامیک (DKI) ابزاری است که شما را قادر می‌سازد عبارت سرچ کاربری را دقیقا به همان شکلی که تایپ شده در تبلیغ خود قرار دهید. با این که در ابتدا به نظر می‌رسد که این ویژگی مفید می‌باشد، اما باید بدانید که استفاده از آن باعث کاهش امتیاز کیفی شما خواهد شد.

نوع قرارگیری کلمه کلیدی در این ابزار به شکلی است که ممکن است به نظر برسد پیام شما به خوبی نوشته نشده است و این موجب شکست بازاریابی شما در انجام کار اصلی خود می‌شود. بنابراین برای استفاده از این ویژگی می‌توانید به جای کپی عبارات سرچ شده توسط کاربر، تنها از مناسب‌ بودن کلماتی که در تبلیغ خود به کار می‌برید اطمینان یابید. لازم به ذکر است که اگر از گروه‌های تبلیغ کلمات کلیدی محدودی استفاده می‌کنید، به ابزار Dynamic Keyword Insertion نیازی ندارید.

 

سخن آخر

اکنون که اطلاعات مهم درباره عوامل تاثیرگذار بر امتیاز کیفی، چگونگی افزایش امتیاز کیفی و موارد مورد نیاز به بررسی را می‌دانید، می‌توانید برای تمامی موارد مربوط به امتیاز کیفی سایت خود از گوگل ادوردز استفاده نمایید. امتیاز کیفی به رشد کسب و کار شما، جذب مشتریان بیش‌تر و صرفه‌جویی در هزینه در طولانی مدت کمک می‌کند و بخشی جدانشدنی از بازاریابی سرچ-محور شماست. بنابراین می‌توانید از آن برای اطمینان از این که وب سایت یا تبلیغ شما کاری که برای آن طراحی شده است را به خوبی انجام می‌دهد، تعیین این که در سایت یا تبلیغ شما چه اتفاقی می‌افتد و لازم است چه کاری در جهت توسعه آن انجام دهید، استفاده کنید.

اولین قدم برای پیشرفت این است که از اتفاق‌های موجود در سایت/تبلیغ و مواردی که نیاز به تعمیر دارند با خبر باشید و با تسهیل کار با سایت خود، به تمامی کاربران خود بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه دهید. موارد قابل تغییر بسیاری برای افزایش امتیاز کیفی وجود دارند که برخی از آن‌ها آسان هستند و برخی دیگر به زمان بیش‌تری نیاز دارند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که امتیاز کیفی شما یک شبه تغییر کند و به حد مطلوب برسد؛ این کار فرآیندی است که باید به مرور انجام شود.

منبع: ادنیک