تگ عنوان یا Title Tag چیست ؟

منظور از Title Tag یا تگ عنوان در SEO چیست ؟
تگ عنوان یا Title Tag در واقع مهمترین فاکتور برای فرآیند بهینه سازی صفحات وب شما به حساب می آید. بیشتر موتورهای جستجو از Title Tag به عنوان مهمترین رکن برای رتبه بندی و نمایش نتایج در لیست جستجوی خود استفاده می کنند زیرا تگ عنوان یا Title Tag در واقع همان چیزی است که کاربران و ما در عنوان یک نتیجه از موتورهای جستجو مشاهده می کنیم. علاوه بر این هر چیزی که در Title Tag قرار بگیرد همان چیزی است که کاربر در خصوص لینک مربوطه مشاهده می کند ، شما اگر وب سایت مورد علاقه خود را جزو لیست Favorite ها یا Bookmark ها قرار دهید چیزی که مشاهده می کنید در واقع متن موجود در تگ Title است که معمولا به رنگ آبی به شما نمایش داده می شود. توجه کنید که موتورهای جستجو بسیاری از کلیدواژه ها یا Keyword های خود را از درون همین تگ عنوان پیدا می کنند. به کد HTML زیر دقت کنید ، تگ عنوان تقریبا در اکثر زبانهای Markup به شکل زیر دیده می شود :
انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران - مبحث سئو
چگونه تگ عنوان یا Title Tag یک وب سایت را ببینیم ؟
برای پیدا کردن محل قرار گیری تگ عنوان یا Title Tag کافیست از طریق مرورگر اینترنتی خود قسمت Source صفحه وب سایت را مشاهده کنید ، تگ عنوان در داخل Tag دیگری به نام head در کدهای HTML و XML نمایش داده می شود. قالب نمایشی تگ ها در HTML بصورت باز و بسته شدن تگ انجام می شود . برای مثال اگر چیزی قرار است به عنوان ، عنوان مطلب در صفحه وب سایتی نمایش داده شود لازم است در میان دو تگ و قرار بگیرد ، به مثال زیر توجه کنید ، یک ساختار استاندارد ایجاد تگ های HTML برای قسمت عنوان می باشد که برای صفحه مذکور عنوان انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران را ایجاد کرده است:
انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران – مبحث سئو
چگونه برای صفحات وب سایت خود تگ عنوان یا Title Tag ایجاد کنیم ؟
انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران
- 1- در این قسمت ما فرض رو بر این می گذاریم که شما تا حدودی با کدهای HTML آشنایی دارید. برای ایجاد تگ عنوان یا Title Tag کافیست فایل HTML ای که می خواهید برای آن عنوان بگذارید را با استفاده از هر نرم افزار ویرایشگر وب مانند Dreamweaver یا Microsoft Publisher یا حتی اگر هیچ نرم افزار دیگری ندارید با یک Notepad ساده باز کنید. حتی می توانید از طریق مرورگر خود از قسمت Source کدهای HTML صفحه وب خود را مشاهده کنید.
- 2- با استفاده از قابلیت جستجو یا Search محتوای کدهای HTML را جستجو کنید و به دنبال گزینه ای به شکل بگردید ، این قسمت معمولا در قسمت HEAD قرار می گیرد. این کدها معمولا در قسمت های بالایی کدهای HTML صفحه شما قرار می گیرند. قبل از اینکه به سراغ قرار دادن کدها برویم یک عنوان متناسب با متنی که در صفحه وب سایت خود دارید برای آن انتخاب کنید. عنوان را به گونه ای انتخاب کنید که حدس می زنید کاربران در اینترنت به این شکل جستجوی خود را انجام می دهند. برای مثلا اگر صفحه وبی که ایجاد کرده اید محتوایی شامل مطالب مرتبط با SEO دارد ترجیحا عنوانی انتخاب کنید که با موضوع مطلب کاملا همخوانی داشته باشد ، خود را همیشه با جای بازدید کننده و کاربر قرار بدهید.
- 3- یک عنوان کلی در خصوص مطالب صفحه وب خود انتخاب کنید برای مثال اگر کل مطلب شما در خصوص انواع Tag ها در SEO است به عنوان ، عنوان صفحه می توانید همین جمله انواع Tag ها در سئو را انتخاب کنید و نیازی نیست عنوان طولانی برای آن انتخاب کنید. دقت کنید در عنوان مطلب اشتباه املایی و لفظی نداشته باشید ، درست بودن کلماتی که در عنوان یک مطلب می آیند بسیار امر مهمی در فرآیند سئو محسوب می شود و همچنین در نتایج حاصل از موتورهای جستجو بسیار مهم است.
- 4- عنوان مورد نظر خود را در بین قرار بدهید ، تمام شد ، شما عنوان صفحه وب سایت خود را به درستی ایجاد کردید. توجه کنید که عنوانی که برای صفحه وب سایت خود قرار می دهید بایستی با کلیدواژه ها یا Keyword های شما نتاسب داشته باشد ، بعدا در خصوص Keyword ها مقاله ای بصورت جداگانه ارائه خواهیم کرد، کد نهایی شما تقریبا چیزی شبیه به کد HTML زیر خواهد شد :
نکات بسیار مهم در انتخاب عنوان صفحات وب و ایجاد تگ عنوان یا Title Tag
- به طول و تعداد کاراکترهایی که در تگ عنوان استفاده می کنید توجه کنید. موتورهای جستجو هر کدام قوانین مشخصی برای طول عنوان و نمایش آنها در نتایج خود دارند و برای تعداد کاراکترهای موثر Title Tag محدودیت قائل هستند. اینطور نیست که شما هر چقدر که می توانید متن در قسمت عنوان قرار دهید. اما معمولا تعداد کاراکترهایی که می توانیم بصورت استاندارد برای تگ عنوان قرار دهیم محدوده ای بین 60 تا 115 کاراکتر می باشد که این تعداد کاراکتر قطعا شامل فضاهای خالی نیز می شود.
- مطمئن شوید که هر یک از صفحات وب سایت شما برای خودش دارای یک عنوان منحصر به فرد باشد که در مجموعه وب سایت تکراری نباشد ، هر صفحه باید کاراکترها و تگ های منحصر به فرد خود را داشته باشد تا برای موتورهای جستجو قابل درک و طبقه بندی باشد ، با انتخاب عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه وب کاربر می تواند دقیقا مطلب مورد نظر خودش را پیدا کند و در میان انبوهی از صفحات گم نمی شود.
- کلید واژه ها یا Keyword های خود را در ابتدای تگ عنوان یا Title Tag قرار دهید. با این روش موتور جستجو به دقت می تواند کلید واژه ها و عنوان را از هم تشخیص داده و در نتایج خود تفکیک درستی ارائه دهید.
- دقت کنید عنوانی که انتخاب کرده اید با محتوای وب سایت شما منتاسب باشد ، هیچوقت با زبان بازاریابی در عنوان صفحات وب سایت خود صحبت نکنید ، برای مثال اگر وب سایت شما در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کند از عناوین مرتبط استفاده کنید ، تصور کنید در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران یک عنوان به شکل بهترین پوشک بچه وجود داشته باشد ، این موضوع اصلا ارتباطی به محتوای وب سایت و هدف آن ندارد و باعث بی ارزش شدن مطلب شما از نظر موتورهای جستجو می شود.
- تعداد کلید واژه هایی که در کنار تگ عنوان قرار می دهید را محدود کنید ، تعداد بالای کلیدواژه ها باعث قرارگرفتن صفحه وب شما به عنوان صفحه Spam از نظر موتورهای جستجو می شود. کاربران نیز این موضوع را دوست ندارند بنابراین درصد فرار از وب سایت شما بسیار بالا می رود.
https://seo.tosinso.com