12 تعریف از بازاریابی که هر فردی باید بداند!
بازاریابی چیست؟ امروزه بازاریابی طبق سلیقه های متفاوت و بر اساس تنوع مخاطب، پلتفرم رسانه ، و تجارت در بازار پویای معاصر تعریف می شود.با این حال تعاریف متعددی در خصوص مارکتینگ مطرح شده است که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم . نکته قابل توجه این است که بازاریابان ، مارکتینگ را بسته به نوع تجارتشان تعریف می کنند. پس تفاوت های موجود در تعاریف تا حدودی منطقی می باشد. در این مقاله 1۲ تعریف از بازاریابی را که توسط متخصصان این رشته ارائه شده است را مشاهده می کنید.
مرتبط بخوانید:برندینگ (Branding) یا برندسازی چیست؟
تعاریف بازاریابی
در ادامه از تعاریف ارائه شده توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) و دکتر فیلیپ کتلر ، نویسنده مدرسه بازاریابی کلاسیک شروع می کنیم و سپس به ترتیب حروف الفبا تعاریف دیگر را بررسی می کنیم.
1. طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) ، بازاریابی یا همان مارکتینگ مجموعه از فعالیت هاست که توسط موسسات مرتبط برنامه ریزی شده است . این فعالیت ها شامل پروسه ی تولید، برقراری ارتباط ، ارائه دادن و تبادل پیشنهادات است که هدف آن ایجاد ارزش های مشترک در مشتریان ، شرکا، و در نهایت جامعه می باشد.
2. دکتر فیلیپ کتلر بازاریابی را « ترکیب علم و هنر مکاشفه، تولیدو ارائه ارزش ها برای ارضای نیازهای بازار هدف به هدف سود کردن» تعریف می کند. بازاریابی نیازهای برطرف نشده ی جامعه را شناسایی می کند. پس از شناسایی آن ها را بررسی می کند و پس از بررسی پتانسیل سود دهی آن سعی می کند که راه های برطرف کردن آن نیاز را خلق کند. همچنین علم بازاریابی مشخص می کند که فعالیت شرکت مورد نظر در کدام زمینه سود ده و مفید است. و در نهایت کیفیت محصولات و خدمات را برای سوددهی و بهره وری بیشتر ارتقا می دهد.
3. مارکتینگ مجموعه ای از پیام ها و یا اقداماتی است که که منجر به خلق مجموعه ای از پیام ها و یا اقدامات دیگر می شود. (جی بایر- رئیس و مشاور ارشد شرکت Amber Naslund of The Now Revolution )
4. بازاریابی در تعریف سنتی خود وسیله ای برای برقراری ارتباط و انتقال ارزش ها به مخاطبان به هدف فروش محصولات یا خدمات می باشد. با این حال پس از ظهور رسانه های دیجیتال ، علی الخصوص شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های نوین ، مارکتینگ بیشتر به معنای برقراری ارتباط عمیق ترو هدفمند تر شرکت ها با مشتریان است .دنیای پراکنده ی رسانه ها در عصر حاضر فعالیت های بازاریابان را برای جذب مشتری به طور افزاینده ای پیچیده تر کرده است .اما در عین حال فرصت های جدیدی نیز برای پیشرفت مهیا کرده است.)جولیو بارلی ، معاون بخش تجارت الکترونیکی شرکت Fairway Market )

بازاریاب فضای مجازی
5.مارکتینگ یا بازاریابی شامل تحقیق، هدف گذاری ، برقراری ارتباطات( تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم) و اغلب اوقات روابط عمومی است. مارکتینگ به هدف فروش همانند شخم زدن برای کاشت بذر است. یعنی بازاریابی مخاطب را برای خرید محصول و یا دریافت خدمات آماده می کند. (ماری الن بیانکو، مدیر مارکتینگ و ارتباطات شرکت Getzler Henrich )
6.بازاریابی تبادل مداوم ارتباطات با مشتریان با هدف اطلاع و ایجاد یک رابطه تمام وقت می باشد. تمام وقت بودن این رابطه حائز اهمیت است ، چرا که اعتماد در یک رابطه تمام وقت بلند مدت به وجود می آید. و با اعتماد هم تولید کنندگان محصولات با کیفیتی تولید می کنند و هم مصف کنندگان از استفاده از آن محصولات به اندازه شما به وجد می آیند. و مشتریان شما به به طرفداران و مبلغان شما و در نهایت به دوستانتان تبدیل می شوند. بازاریابی یکی از بهترین راه های فهمیدن علایق مشتریانتان می باشد . مارکتینگ به شما کمک می کند تا بفهمید که مشتریانتان به کدام قسمت برند کسب و کار شما علاقه مند هستند و آنها را در پروسه ی کاری تان سهیم می کند. همچنین بهترین فایده ی بازاریابی این است که بین شما و مشتریانتان یک رابطه دوستانه قوی ایجاد می کند.( رنه بلاجت، مدیر اجرایی و موسس شرکت Magic Sauce Media)
7. پروفسور فیلیپ کتلر بازاریابی را « برطرف کردن نیازهای مشتریان به هدف فروش و سود » تعریف کرد. برای من مارکتینگ چیزی فراتر از برقراری ارتباط صرفا در حوزه ویژگی ها محصول است . بازاریابان مسئول تمام نیاز های مشتریان هستند. این نیاز ها در حوزه های مختاف، متفاوت است و بازاریابی و بازار یاب ها وظیفه دارند که این نیاز ها را بشناسند و بسته به نوع آنها ، آن ها را برطرف کنند.( توبی بلومبرگ، نویسنده وبلاگ Bloomberg Marketingو Diva Marketing)
8. بازاریابی یک نوع استراتژی برای موفقیت در کسب و کار است . اگر مارکتینگ به طور صحیح و طبق اصول انجام شود ،نتیجه آن ارزش گذاری ،ورود به بازار ، و برندسازی ،هویت بخشی به تجارت و نشان دادن تجارت به جهان است. ولی اگر اصولی و درست نباشد یک فهرست بی پایان از تبلیغات و کار های نا تمام است که هیچ سرانجامی ندارد . بازاریابی در قرن ۲۱ باید عمدتا – و نه کاملا- در راستای اهداف شرکت پیش برود و و قابل اندازه گیری و حساب رسی باشد. اگر بازار یابی به طور فوق العاده و کاملا حرفه ای انجام شود ، نتیجه آن درخشش شرکت و رشد بی نظیر و حیرت انگیز در مدت زمان کوتاه خواهد بود. به طوری که بخش مارکتینگ یک شرکت به یک شرکت مجزا تبدیل خواهد شد و اهداف و فرهنگ مختص به خود را خواهد داشت.( مت بلومبرگ – رئیس و مدیر اجرایی شرکت Bloomberg )
9. بازاریابی پروسه تبدیل نیاز های مشتریان به درآمد برای شرکت است . (مارگ بارگز-دستیار مدیریتی شرکت Blue Focus Marketing )
10. مارکتینگ در وهله اول به معنای برندسازی و هویت سازی است.در مرحله بعدی شما باید مردم را قانع کنید که برند شما بهترین برند در این زمینه است و سپس ارتباطات خود را با مشتریان حفظ کنید.( مارجوری کلیمن- مدیر اجرایی شرکت تبلیغاتی clayman)
11. مارکتینگ یا بازاریابی شناسایی و رفع نیاز های مشتریان است.( اندرو کوهن، رییس A Team )
12. برنامه های بازاریابی در راستای اهداف تجاری شرکت شکل می گیرد. با این حال ، به طور کلی برنامه های مارکتینگ در جذب منابع ارزشمند و توجه مشتریان، اعتماد و سرمایه های آنان برای کسب در آمد خلاصه می شود. بازاریابی در حالت کلی پروسه ی دریافت محصولات یا خدمات از یک شرکت و تحویل آن به دست مشتری نهایی از طریق ابزار های مارکتینگ می باشد. اهداف تجاری ، بازار هدف ، تکنیک های بازاریابی و ابزار آن مواردی هستند که استراتژی شما را تشکیل می دهند. بازاریابی وظیفه دارد که در تمام پروسه خرید مشتریان یعنی تحقیق درمورد محصولا یا خدمات ، معامله، خرید ، خدمات پس از فروش ( از جمله پشنیبانی یا عودت ) دخالت کند و آن ها را بهینه تر کند.
منبع: پنتا زوم