بهینه سازی و سئو صفحات
بهینه سازی و سئو صفحات
هدف بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو یا سئو می باشد، برای این منظور باید:
برندهای شخصی بسازید
داشتن بخش وبلاگ و به روز رسانی آن در هر برنامه سئو، امری واضح و ضروریست. فعالیت در وبلاگ می بایست در راستای سئو هر چه بهتر سایت باشد. با این حال قبل از شروع کار بهتر است که قوانینی را برای نویسندگان وضع کرده تا هر یک از آنها دارای یک کارکتر به خصوص در سایت باشند.
این کار باعث ایجاد یک برند شخصی برای هر یک از آنها شده و وجهه مشخصی به آنها می دهد. این برندهای شخصی می توانند در قالب یک فرد یا یک تیم باشند و هر یک در زمینه خاصی فعالیت کنند. این کار باعث بهینه سازی هر چه بهتر مطالب سایت برای نویسندگان به خصوصی شده و امکانات بیشتری را برای انتشار پست مهمان و بازاریابی در شبکه های اجتماعی به شما می دهد.
2. عنوان صفحه را بهینه سازی کنید
عنوان صفحه جزیی از اطلاعاتی می باشند که به عنوان تیتر سایت شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شوند. این آیتم گوگل را از موضوعیت صفحه باخبر می کند، در نتیجه حداقل از یک کلمه کلیدی به خصوص در آن استفاده کنید. طول عنوان صفحه می بایست نهایتا 70 کاراکتر بوده و به گونه ای نوشته شود که توجه کاربران را جلب کند.
به خاطر داشته باشید که رتبه کسب شده در گوگل تنها بخشی از ماجراست. به عبارتی شما می بایست کاربران را در صفحه نتایج جستجو ترغیب به کلیک بر روی سایت خود کنید. اغلب سیستم های مدیریت محتوا به شما اجازه می دهند که عنوان صفحات را به راحتی تغییر دهید.
3. متا دیسکریپشن صفحات را بهینه سازی کنید
متا دیسکریپشن هر صفحه در زیر لینک سبز رنگ هر آیتم در نتایج جستجو نمایش داده می شود. در اینجا فضای بیشتری (160 کارکتر) برای توصیف بهتر صفحه وجود دارد. بنابراین از چند کلمه کلیدی هدف در آن استفاده کرده، به گونه ای که بهترین توصیف از محتوای آن صفحه را داشته باشید.
توضیحات دیسکریپشن این شانس را به شما می دهد تا به افزایش جذابیت نمایش سایت خود در نتایج جستجو بپردازید. بنابراین از مهارت های بازاریابی خود بهره برده و متنی را بنویسید که کاربران را به جای کلیک بر روی 9 آیتم دیگر، ترغیب به کلیک بر روی سایت شما کند.
با اینکه شبهاتی درباره تاثیر متا دیسکریپشن بر روی رتبه صفحه وجود دارد، اما اثبات شده است که نرخ کلیک مستقیما بر روی رتبه سایت تاثیر گذار بوده و از جمله پارامترهای مهم در الگوریتم رتبه بندی گوگل می باشد. این مسئله بدین معنیست که متا دیسکریپشن با توجه به میزان وادار کردن کاربران به کلیک بر روی سایت، به صورت غیر مستقیم بر روی رتبه صفحات تاثیر گذار است.
4. عناوین صفحه و متا دیسکریپشن ها را متفاوت از یکدیگر بنویسید
هنگامی که شما یاد میگیرید هر صفحه نیاز به عنوان و متا دیسکریپشن داشته و می بایست متناسب با یک کلمه کلیدی بهینه سازی شده باشد، شاید اغوا شده تا یک قالب برای این کار درست کنید. به این معنی که یک متن مشخصی برای آن ایجاد کرده و تنها دست به تغییر جزیی آن در صفحات مختلف بزنید.
این کار شاید به ظاهر موجب تسریع در انجام این کار شود، اما با توجه به شبیه بودن آنها در صفحات مختلف از جمله موارد محتوای تکراری و استفاده افراطی از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) می باشد و ممکن است موجب جریمه سایت از طرف گوگل گردد. نوشتن محتوای مستقل برای عنوان و متا دیسکریپشن هر یک از صفحات سایت شاید کمی زمانبر بوده، اما بسیار ارزشمند است.
5. از هدینگ های مناسب در محتوای صفحه استفاده کنید
در کدهای وبسایت شما تگ های هدری وجود داشته که از H1 شروع شده و تا H6 ادامه می یابد. این تگ ها برای اشاره به سر فصل ها و زیرمجموعه هایشان به کار برده می شود. گوگل در هنگام ارزیابی ساختار صفحه از این تگ ها استفاده کرده تا درک بهتری از محتوای آن داشته باشد.
برای بهینه سازی این قسمت می بایست طرح کلی مطلب (سرفصل ها و زیرمجموعه ها) را مشخص کرده و سپس قوانین استفاده از این تگ ها را رعایت کنید. در انتها نیز باید کلمات کلیدی متنوعی را در هر یک از هدینگ ها به کار برده تا شانس کسب رتبه حول این کلمات کلیدی را افزایش دهید.
6. یو آر ال صفحات را بهینه سازی کنید
درباره بهینه سازی یو آر ال ها در مطالب فراوانی صحبت کرده ایم. به صورت خلاصه یو آر ال ها می بایست ثابت، کوتاه و دارای ساختاری مانند بردکرامب باشند تا هدایت کاربران آسانتر شود. اما در سطح صفحه، آنها می بایست توصیف کننده محتوای آن صفحه نیز باشند. به عنوان مثال اگر صفحه ای درباره نحوه درست کردن کیک شکلاتی دارید، یو آر ال مناسب برای آن به شکل "پخت-کیک-شکلاتی" می تواند باشد. عنوان انتخابی توصیف کننده مطلب بوده و مطمئنا بهتر از یو آر الی مانند "دستور-تهیه-3322" می باشد.
در حالت کلی از استفاده از اعداد و کارکترهای خاص در یو آر ال خودداری نموده و به جای آن از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. حالت ایده آل برای یک یو آر ال اینست که کاربر تنها با نگاه کردن به یو آر ال صفحه به موضوع محتوای آن پی ببرد.
7. در هر صفحه چند صد کلمه محتوای مستقل بنویسید
هر یک از صفحات سایت بهتر است داری مقداری محتوا باشد. در غیر این صورت ممکن است که گوگل آن صفحه را بی ارزش پنداشته و تصور کند که این صفحه برای فریب کاربران و الگوریتم جستجو ایجاد شده است. واضح است که طول محتوای متن به موضوع آن صفحه وابسته است، اما در هر صورت شما می بایست چند صد کلمه درباره آن بنویسید.
همچنین این محتوا می بایست به صورت مستقلی تهیه شده و از جای دیگری کپی نشده باشد، مگر اینکه دلیل مشخصی برای آن وجود داشته باشد. این توضیح برای صفحات محصولات و خدمات قابل برقرار است. برای پست های وبلاگ نیز بهتر است که 1000 کلمه درباره موضوع مورد نظر محتوا تولید کنید.
نگران محتوا در صفحه اصلی سایت نباشید. تنها به این نکته توجه کنید که صفحه اصلی دارای طراحی خوبی بوده تا بتواند کاربران را به صفحات مورد نظرشان هدایت کند.
8. صفحات به خصوص برای کلمات کلیدیتان ایجاد کنید
شاید بعضی از افراد با این کار خیلی موافق نباشند، اما همچنان ما نقاط مثبتی را در این راهکار مشاهده می کنیم. برای برخی از مهمترین عبارات و کلمات کلیدی سایت، صفحات مجزایی به همراه عناوین مرتبط با آن کلمات کلیدی ایجاد کنید. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است، اینست که صفحات به وجود آمده می بایست کاملا طبیعی به نظر برسند. به عبارت دیگر اضافه کردن کلمات کلیدی دیگری به عنوان صفحه ای که هیچ ارتباطی با آن ندارد، حتی ممکن است موجب آسیب رساندن به رتبه سایت نیز شود. در هر حال طبیعی عمل کنید.
9. در خلال متن محتوا، کلمات کلیدی را به کار ببرید
قانون مشخصی برای چگونگی محاسبه چگالی یک کلمه کلیدی در یک صفحه توسط گوگل وجود ندارد. در حقیقت گوگل به واسطه الگوریتم مرغ مگسخوار، توجه ویژه ای به عبارات هم معنی و نزدیک به کلمه کلیدی می کند. اما با این حال استفاده چند باره از کلمات کلیدی در درون متن همچنان ایده خوبی محسوب می شود. این کار موجب افزایش ارتباط محتوای سایت با عبارات جستجو شونده توسط کاربران می گردد. در نتیجه گوگل درک بهتری از سایت و برند شما کسب می کند.
با این حال این استفاده از کلمات کلیدی می بایست به صورت کاملا طبیعی باشد. اگر این کار به صورت طبیعی صورت نگیرد، گوگل آن را به منزله استفاده افراطی از کلمات کلیدی تلقی می کند. در نتیجه به خاطر وجود الگوریتم پنگوئن، رتبه آن صفحه از سایت با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد.
10. مطالب بلند بنویسید
هیچ قانونی درباره اندازه طول محتوا وجود ندارد. به کرات مشاهده کرده ایم که مطالب کوتاه به صورت گسترده ای به اشتراک گذاشته شده و لینک های زیادی را دریافت کرده اند، در طرف مقابل نیز ایبوک های چند صد صفحه ای نیز در وب وجود دارند که هیچ توجهی به آنها نمی شود.
کیفیت و جذابیت کار شما مهمتر از طول آن می باشد. اما آمارها نشان می دهد که مطالب بلندتر در سئو و جذب بک لینک محبوب تر هستند. این گونه مطالب بلند چند هزار کلمه ای دارای جزییات بیشتری بوده، کاربردی تر و خاصتر از مطالب کوتاهتر هستند و در نتیجه توجهات بیشتری را به سمت خود جلب می کنند.
11. به صورت منظم دست به تولید و انتشار محتوا بزنید
گوگل توجه زیادی به بروز رسانی سایت شما می کند. شاید شما تا همین پنج سال پیش وبلاگ بسیار فعالی داشتید و چندین هزار مطلب در آرشیو سایت شما وجود داشته باشد. اما چند سالیست که دست به کار خاصی نزده اید. در چنین شرایطی احتمالا مشاهده می کنید که ترافیک سایتتان روز به روز در حال کاهش است.
توصیه ما در اینجا سرعت دادن به انتشار محتوا نیست، بلکه انتشار محتوای با کیفیت همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین همواره هفته ای یک بار هم که شده وبلاگ سایت را بروز رسانی کنید.
12. محتوای سایت را کاربردی تر کنید
در طول همین مطلب چندین بار اشاره کردیم که محتوای سایت برای رسیدن به موفقیت بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشد. علت آن هم ارزیابی گوگل از کیفیت محتوای شما در هنگام رتبه بندی آن می باشد. اما کیفیت بالای محتوا در چه مواردی خلاصه می شود؟
یکی از مهمترین پارامترهای کیفیت محتوا، کاربردی بودن آن است. محتوای مورد نظر شما چقدر برای کاربران مفید است؟ آیا به دقت به سوالات آنها پاسخ داده می شود؟ آیا راهنمایی های صحیح به آنها داده می شود؟
13. محتوای سایت را خاصتر کنید
محتوای شما جهت گرفتن رتبه بهتر نسبت به رقبا نیاز دارد که کمی متفاوت از آنها باشد. اگر در حال رقابت با سایت های بسیار بزرگی هستید و میخواهید در رتبه بالایی قرار گیرید، اهمیت این مسئله دو چندان می شود و زحمت زیادی را برای تولید هر محتوا بایست بکشید.
اما اگر موضوعات مورد نظر شما در محتوا خیلی خاص بوده و دست روی موضوعات بگذارید که کسی به دنبال آنها نباشد، ممکن است محتوای شما هیچ وقت دیده نشود. در بسیاری از جهات، سئو صرفا بهتر بودن از رقباست. از مزایای این مسئله نهایت بهره را ببرید.
14. محتوای وب سایت را به طور مرتب بروزرسانی کنید
گوگل به نحوه بروزرسانی سایت شما توجه زیادی می کند و نوع این بروزرسانی ها نیز در نظر این موتور جستجو، دارای اهمیت ویژه ایست. به عنوان مثال بروزرسانی دائم صفحه اصلی سایت با قرار دادن محصولات جدید مطمئنا خیلی بهتر از اعمال تغییرات سالانه حول چند کلمه در این صفحه می باشد.
بروزرسانی دائم وب سایت کاریست که به صرف زمان زیادی نیاز داشته و باعث افزایش اعتبار آن می گردد. همچنین افزودن محتوای جدید به وب سایت موجب افزایش بازدید کاربران و بازگشت مجدد آنها نیز می شود.
15. اشتباهات نگارشی در صفحات را رفع کنید
گوگل دارای سیستم های شناساییست که می توانند در آن واحد به ارزیابی کیفیت محتوای یک صفحه پی ببرند. به عنوان مثال این سیستم قادر به شناسایی اشتباهات نگارشی محتوا بوده و حتی می تواند قدرت بیان نویسنده آن را ارزیابی کند.
حتی اگر محتوای یک صفحه دارای اطلاعات نابی باشد، اما وجود اشتباهات نگارشی موجب افت رتبه آن توسط گوگل خواهد شد. تنها چند دقیقه بررسی مجدد محتوا از این حیث و رفع این گونه مشکلات می تواند تاثیر خوبی بر روی رتبه آن داشته باشد. بنابرین قبل از انتشار محتوا حتما نسبت به ویرایش آن اقدام کنید.
16. از فایل های مدیا در محتوای متنی استفاده کنید
هر گونه بازاریابی مبتنی بر محتوا می بایست جایگاهی را برای محتوای مدیا (تصویر یا صوت) در نظر داشته باشد. جذابیت محتوای بصری مانند تصویر و ویدئو خیلی بیشتر از محتوای متنیست، چرا که درک آنها نیاز به تمرکز پایین تری داشته و کاربران می توانند آنها را به صورت عمیقی درک کنند.
دقت داشته باشید که پست های سایت حداقل از یک محتوای تصویری برخوردار بوده، حتی اگر این محتوا تنها یک تصویر ساده باشد. این مسئله موجب افزایش اعتبار محتوای سایت شده و مزیت های خود را برای افزایش رتبه سایت به همراه خواهد داشت.
17. از محتوای مکمل بهره ببرید
استفاده از محتوای تکمیلی برای افزایش اعتبار محتوای اصلی چیزیست که این روزها به برگ برنده برخی وب سایت ها تبدیل شده است. استفاده از یک محاسبه گر اتوماتیک هزینه پروژه، چک لیست های مورد نیاز، اینفوگرافیک یا ورک شیت ها می توانند به افزایش مهارت های کاربران کمک زیادی کنند.
با اینکه شواهد مستقیمی برای دخیل بودن این موارد در الگوریتم های رتبه بندی وجود ندارد، اما وجود این محتوای مکمل می تواند کیفیت محتوا را افزایش داده و باعث جذابیت هر چه بیشتر آن گردد. نتیجه همه این تاثیرات، کسب لینک های بیشتر، تکرار بازدید ها، افزایش اشتراک گذاری و در نتیجه افزایش رتبه در گوگل خواهد بود.
18. نرخ کلیک سایت را در موتورهای جستجو بهینه سازی کنید
به این مسئله به صورت کلی در مورد چهلم اشاره ای داشتیم. اما نیاز است که در اینجا به صورت دقیق تری آن را مورد بحث قرار دهیم. این موضوع سالهاست که مورد بحث بسیاری از کارشناسان سئو قرار دارد، اما داده های اخیر نشان می دهند که رابطه مستقیمی بین نرخ کلیک (نسبت تعداد کلیک به تعداد مشاهده وب سایت در نتایج جستجو) و رتبه سایت در نتایج جستجو وجود دارد.
در حالت کلی می توان گفت اگر نرخ متوسط کلیک (CTR) وب سایت بیشتر باشد، احتمالا جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب خواهید کرد. اما فرمول دقیقی برای این مسئله کشف نشده است.
بهینه سازی وب سایت برای افزایش نرخ کلیک حتی اگر تاثیری در اعتبار آن نداشته باشد، باز هم سودمند خواهد بود. بنابریان با ترغیب کاربران به کلیک بر روی سایتتان می توانید نسبت به افزایش CTR اقدام کنید. از جمله این اقدامات می توانیم به بهینه سازی عنوان صفحه و متا دیسکریپشن اشاره کنیم.
19. لینک های نامعتبر را یافته و حذفشان کنید
گوگل علاقه ای به مشاهده لینک های نا معتبر در وب سایت ندارد. اگر در وب سایت شما لینکی وجود داشته باشد که با دنبال کردن آن به یک صفحه نامعتبر با خطای 404 برسیم، تجربه کاربری مثبتی را ایجاد نخواهیم کرد. این مسئله نشان از اهمیت نداشتن لینک های سایت و همینطور عدم توجه شما به محتوای آن دارد.
این مسائل نشانه های خوبی نیستند و بهتر است که با صرف زمانی اندک، این لینک ها را یافته و آنها را با لینک های صحیح جایگزین کنید. برای انجام این کار می توانید از ابزار Screaming Frog SEO Spider استفاده نمایید.
20. از برچسب های محتوایی استفاده کنید
ایجاد برچسب های محتوایی موجب دسته بندی محتوای سایت شما در ابعاد کوچک تر می شود. با استفاده از دسته بندی ها می توانید محتوای سایت را در موضوعات کلی تقسیم بندی کنید. برچسب ها این اجازه را به شما می دهند تا مولفه های خاص دیگری را تعریف کرده و محتوای سایت را در آنها بگنجانید.
اما دقت داشته باشید که به هیچ وجه در این کار زیاده روی نکنید. تنها به برچسب های کلی تر بسنده کرده و در صورتی از آنها استفاده نمایید که تعداد کافی مطلب در زیرمجموعه آن قرار دارد. در این حوزه پیشنهاد می کنیم که مطلب تاثیر برچسب ها در سئو را مطالعه فرنایید.
21. از لیست های گلوله ای و شماره ای استفاده نمایید
فراهم کردن لیست های گلوله ای و شماره دار روش مناسبی برای جذب مخاطبان سایت است. دقت داشته باشید که همه کاربران حوصله خواندن تک تک کلمات متن محتوای سایت را ندارند. بسیاری آن ها به اسکن محتوای صفحات پرداخته و تنها به قسمت های مهم آن توجه می کنند.
وجود لیست ها به آنها کمک می کند تا موضوع محتوا را بهتر دریافت کرده و همچنین این امکان را به آنها می دهد تا در زمان نیز صرفه جویی کنند. چنین رویکردی موجب تجربه کاربری بهتر نیز می شود. همچنین این راهکار به شما اجازه می دهد تا تیترهای فرعی سایت را نیز در تگ H2 قرار داده و کلمات کلیدی ثانویه را نیز در آنها بگنجانید.
22. از ریدایرکت های 301 به صورت صحیحی بهره ببرید
دلایل متعددی برای استفاده از ریدایرکت 301 می تواند وجود داشته باشد همه آنها به گونه ای با سئو در ارتباطند. به عنوان مثال اگر در سایت شما صفحه ای وجود داشته باشد که بنا به دلیلی بایستی آن را حذف کنید، ریدایرکت 301 آن صفحه به یک صفحه مرتبط می تواند اعتبار آن را به صفحه جدید منتقل کند.
با این کار به پایشگرهای موتورهای جستجو میفهمانید که صفحه قبلی دیگر وجود نداشته و صفحه جدید جایگزین آن شده است. مهمتر از همه اینکه پیاده سازی این ریدایرکت ها، اصلا کار سختی نیست.
23. خطاهای 404 را رفع نمایید
زمانی که کاربران اقدام به باز کردن آدرسی از سایت می کنند که وجود خارجی نداشته و یا احیانا پاک شده است، با خطایی به نام 404 مواجه خواهند شد. شاید دلیل نمایش چنین خطایی وجود اشکال در سرور سایت باشد، اما در اغلب موارد دلیل آن جا به جایی یا حذف کامل صفحه است.
نمایش صحیح صفحه 404 به شکلی که تجربه کاربری منفی به همراه نداشته باشد، راهکار خوبی برای این سناریو است. صفحه سفیدی که کاربر هبچ تعاملی نمی تواند با آن داشته باشد، راهکار صحیحی برای آن نیست. با تصحیح این گونه یو آر ال ها و یا ریدایرکت آن به دیگر صفحات مرتبط، می توانید قدم مثبتی در ارتقا سئو بردارید.
https://radzad.com